Chi Coltrane

Vorige week was Chi Coltrane in de DRU Fabriek voor een concert, de senioren onder ons (onder wie ikzelf) kennen haar nog van “Go Like Elijah” en “You were my friend”. Het viel Jasper (die daar stageloopt) op dat de manier van pianouitversterking wel heel typisch was: Over de hele lengte van de vleugel een dik stuk schuim om de opening helemaal af te schermen, daar 3 statieven onderdoor om 3 x SM58 op te zetten om die vlak boven de snaren te hangen. Ook werd het voorste deel wat nog open was (dus bij de klep-opening aan de klavierzijde met afrokdoek dicht gemaakt. Apart in elk geval, maar misschien klonk het te gek.

De foto’s komen van Jasper Boere, check ze hier en hier…, check Chi Coltrane hier…

NOTABENE: Uiteraard heeft het er mee te maken dat er slagwerk op het podium stond tijdens de show. Had ik er even bij moeten zeggen misschien…

6 Comments

  1. Ik moest van haar technicus een groot laag-af filter zetten op de sm-58’s.. En verder niets.. Heb vandaag het project in de M7CL bekeken, en zag dat hij ook niks anders had gedaan dan een groot laag-af filter op alle micro’s..

  2. Was zeker drums en vleugel tegelijk ?
    Anders zou ik niet weten waarom je dit zou willen.

    Klonk het nog een beetje ?

  3. Zo’n stukje schuim zal qua geluidsisolatie niet veel doen, zou toch denken dat ze beter een fatsoenlijke gobo hadden kunnen plaatsen.
    Maar aan de andere kant, in combinatie met een laag af filter..
    Op welke frequentie stond de filter?

  4. Snap niet waarom die technicus niet 2 Crown PZM’s tegen de onderkant van de klep van vleugel aan plakt. Dan kan die klep volledig dicht. Wordt veel gedaan trouwens. Stel hem dat eens voor Jasper!

    En die vraag van Krijn is zeer terecht! Klonk het werkelijk goed?

  5. Chiel Stapelbroek

    Klopt, was niks gedaan qua eq-ing. Kan me niet egt voorstellen dat je met 3 ”dezelfde” mics (behalve andere plaatsing) een mooi piano geluid kan krijgen. Idd een paar of 1 PZM’s met pijpje?
    en dan gewoon klep dicht doen. Ik gebruik bij de dru op deze piano een neuman en b91.

  6. Het kan best hoor met 3 58’s. De winst valt te halen in de vleugels zelf en degene die em bespeelt, echt. Ik heb pianisten gezien/gehoord die een staand model van 50 euro nog als een concertvleugel lieten klinken. Maar idd, PZM’s zou ook mijn keuze zijn geweest, al weet ik dat Chi Coltrane het zelf zo wilde (vertelde Jasper). En de artiest bepaalt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *