Doe je huiswerk man

Gisteren was ik op een festival om opnames te doen van de bands die daar optraden. Ik kan gerust zeggen dat dat het slechts geproduceerde festival was waar ik ooit ben geweest.

Festivals worden meestal bedacht door een aantal mensen, die dan een bedrijf in de hand nemen om hun plannen werkelijkheid te laten worden. Een soort “Eventsupport” noemen ze het. Op de heenweg werd ik door mijn collega al gewaarschuwd, hij had wat namen qua eventsupport op de rider zien staan, en onze verwachtingen kwamen helemaal uit. Een greep uit de belevenissen:

Bij aankomst waren onze namen noch Eurosound (die de opnamewagens faciliteerde) bekend. We kregen geen polsbandje zodat we niet vrij konden bewegen door de backstage, en bij elke securitymeneer moest ik uitleggen dat ik echt aan het werk was. Later op de dag bleken we tóch bekend bij de organisatie, maar toen waren de bandjes op.

De weg van en naar de backstage was een smal b-weggetje, waar we alléén maar tegenliggers tegenkwamen. Heel handig met zo’n Eurosound vrachtwagen 🙂

Voor één van de wagens (er stonden er twee) was niet eens een plaats bedacht in de buurt van het podium. Dat werd ter plaatse bedacht: Direct aan de achterkant van het podium. De wagens van Eurosound zijn prima geisoleerd, maar het leverde toch 86 dB aan voornamelijk lage frequenties in de bus op, zonder dat de mengtafel aanstond.

Auto’s waren niet toegestaan backstage, maar de wagen waar ik in zat was ingebouwd, één auto voor de wagen, en twee auto’s achter de wagen.

“Licht” zat bij de geluidsgroep op hetzelfde aggregaat…. En dat was hoorbaar. Een constante “ratel” in de mix.

Ik kreeg een grote mond en bijna ruzie omdat ik de multikabels niet over een rijroute wilde leggen zonder ramps (zo’n drempel waar je je kabels in kwijt kan en een vrachtwagen overheen kan zonder dat het kapot gaat).

En nog een heleboel kleinere dingen waaruit blijkt dat deze “eventsupporter” weinig ervaring en kennis van zaken heeft van het organiseren/produceren van zo’n festival. Geen enkel probleem als het een hartelijke club zou zijn voor de mensen, maar het was precies het tegenovergestelde. Heel jammer, en ik hoop dat de toeschouwers er niets van gemerkt hebben. Wat een droeftoeters. In Oslo had ik het hoogtepunt tot nu toe van het jaar, dit was het diepste dieptepunt ooit.

2 Comments

  1. Toch interessant om dit te lezen!
    Zo te lezen komt dit komt dit bijna nooit voor bij Eurosound klussen.

    Helaas maken heel veel organisatoren/opdrachtgevers hun huiswerk dus niet. Of sterker nog: ”Waarom moeten die luidsprekers daar staan?”

  2. Tsja, het komt echt op alle niveaus voor inderdaad. Met Eurosound kom je trouwens zowel bij de grootste amateurs, muzikaal en technisch gezien, als bij de creme de la creme van de hele business. Vooraf weet je bijna altijd waar je aan toe bent, en is er niets aan de hand, want ook al speel je slecht of is de organisatie niet goed, mensen doen altijd hun best voor je en zijn aardig en meewerkend.

    Op een festival waar 30.000 mensen rondlopen en de top van Nederland en Belgie speelt had ik dit niet verwacht….
    En dat maakt an sich nóg steeds niets uit, maar als de productie dan ook nog gaat doen alsof ze onze lieve heer zelf zijn en wij bijna op onze knieen moeten gaan om gewoon ons werk te doen…..dan maakt het opeens heel veel uit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *