Een goeie mix

as-loud-as.JPG
Van de week luisterde ik in mij studio naar Lucie Silvas’ “Breathe in”, omdat ik dat doorgaans op de radio wel lekker vond klinken. Wat me direct opviel is hoe “compact” die cd versie klinkt. Veel compressie, maar wel smooth, lange releasetijden denk ik. Wat me het meest opviel, was hoe weinig hoog er in dat liedje zit. Maar das eigenlijk ook weer niet zo raar.

Ga zelf maar es mixen, en in het begin wil je er altijd helderheid in zien te brengen, wat vaak gebeurt door er hoog in te draaien. Hoe meer je bezig bent met mixen hoe meer je er achter komt dat dat niet nodig is. Meer midlaag eruit is vaak een beter idee, of in ieder geval het”zompige” uit je mix halen. Echt laag daarentegen mag er weer wel in, vind ik althans. Ik houd van Toto, de band, vanwege hun liedjes, maar ook vanwege hun altijd te gek gemixte albums. Ook het laatste Toto album, “Falling in Between” klinkt moddervet, en ook hier, niet veel hoog. Het geheim zit em in een goed gedefineerd mid ga ik steeds meer denken. Dat kun je op allerlei manieren bereiken, balans, eq, compressie, fx, panning, noem maar op.

Ik heb het geloof ik al eerder gezegd, maar die laatste plaat van Toto is “in-the-box” gemixt, wat mijn wens naar een goeie summingamp iets kleiner maakt. Ik liep op het internet aan tegen het Emailadres van de man die die plaat gemixt heeft, ik mailde em of ik hem het een en ander mocht vragen over het ontstaan van die plaat, en binnen no-time reageerde hij met uitgebreide antwoorden op alle vragen. Wat volgens hem heel veel verschil maakte in een goeie mix was het gebruik van een goeie externe wordclock. Alsof de hemel openging, zo groot was volgens hem het verschil.  Dus wie weet, binnenkort maar es een Bigben halen.

Meer over bij “As loud as” muziek opnemen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *