Fix het vóór de mix

Ik kwam wat tips tegen op Tapeop, die sommen wel zo’n beetje op wat ik altijd tegen bands zeg die zelf thuis gaan opnemen. Deel 3 van de tips van Tapeop  heb ik hieronder vrij vertaald.

1. Als je drums opneemt, zorg dan dat je de beste bekkens gebruikt die je kan krijgen en zorg dat ze goed opgenomen worden. Met een soundreplacer kun je de drums wel een beetje opknappen, maar slecht klinkende bekkens (+ de overspraak erop) krijg je nauwelijks goed.

2. Als je een airco, koelkast of wat dan ook kunt horen, dan kan je microfoon dat ook. Zet ze dus uit als je gaat opnemen.

3. Stem na elke track, of beter na elke take, je instrument. Als je ergens iets opneemt wat ook maar een beetje onzuiver is heeft dat invloed op alles wat je daarna opneemt.

4. Neem je thuis vocals op, gebruik dan een cardioid (nier) microfoon en zorg dat het materiaal achter het hoofd van de zanger absorberend is zodat je geen lelijke reflecties terug in je microfoon hoort komen.

5. Voordat je een instrument opneemt in een ruimte, loop, al spelend op het instrument, rond in de studio en luister waar de klank het beste is. Waarschijnlijk klinkt ie daar voor de microfoon ook het beste.

6. Zing recht voor de mic en recht in de mic op een redelijke afstand, een centimeter of 30 is vaak een goed uitgangspunt. Verander je vaak van afstand t.o.v. de microfoon dan hoor je steeds verschil in je opname. Zing je niet goed in de mic maar zing je eronder, ernaast (het gebeurd echt) of wat dan ook dan zal je zang echt beroerd klinken, en eigenlijk niet te mixen in de muziek.

7. Gebruik een plopfilter als je veel plop of windgeluiden in je microfoon opvangt.

8. Als je zang gaat opnemen, warm dan je stem op. Dat heeft meer zin op de lange termijn. Doe je het niet dan geef je je stembanden onnodig op hun donder.

9. Als je een (bas)gitaar met een microfoon én een DI opneemt, bounce die 2 tracks dan niet naar één spoor. Bijna altijd is het signaal van je DI sneller dan dat van de microfoon en als je dat naar een spoor bounced krijg je een minimaal maar hoorbaar faseverschil waar je geluid niet beter van wordt.

10. Als je met clicktrack opneemt zorg dan dat die bij opname niet te horen is doordat je hoofdtelefoons te hard staan. Zorg ook dat je aan het einde van de track het laatste gedeelte (waar alle instrumenten uitsterven qua klank) vrij is van click want daar zal die het meeste opvallen. Desnoods neem je aan het eind van de track als extra zekerheid de laatste maat van het liedje zonder click op en laat je alles instrumente uitsterven. Mocht het nodig zijn kun je van die extra ingespeelde laatste maat de laatste tel + het uitstreven gebruiken.

11. Bewaar alles van je originele opname. Denk niet dat je overdubs zomaar beter gaan klinken dan de tracks die je met z’n allen tegelijk had opgenomen.

12. Neem alle hersenspinsels, probeersels, outtakes en weet ik veel wat op. Vaak zijn de moeite waard of dienen ze later als inspiratie.

13. Probeer demo-mixjes los te laten, denk niet dat dat je referentie is. Als je vaak naar een demomix luistert gaat dat als de referentie klinken en wil je bij het mixen dat het gaat klinken als op de demo.

 

Comments are closed