Gitaar opnemen

Er word me wel eens gevraagd hoe ik het geluid van een elektrische gitaar “vet” kan laten klinken. Mijn antwoord is dan eigenlijk altijd: Doordat de gitarist zijn geluid goed voor elkaar heeft. Natuurlijk kun je het als technicus behoorlijk verzieken maar als je na het plaatsen van je microfoon een slecht klinkend signaal binnenkrijgt is er aan de kant van de gitarist meestal iets niet goed. Bedenk daarbij wel dat de speaker in een gitaarversterker niet over de hele oppervlakte lekker klinkt. Richt je je SM57 (die het meest gebruikt wordt voor gitaaropname) precies op het midden van de speaker dan heb je vaak een scherp en middy geluid. Hoe meer je naar de rand van de speaker gaat wordt het geluid milder maar ook minder gedefinieerd. Ergens half in levert vaak het beste resultaat op. Ook klinken alle speakers in een cabinet onderling verschillend.

Maar dan: Een gitarist hoort meestal zijn geluid anders dan dat het door de speakers komt. De meeste gitaristen luisteren nooit met hun oren bij de speakers, maar staan meestal minstens een halve meter boven hun versterker. Daarom is het handig bij opname van gitaarversterkers om een microfoon te plaatsen die het geluid van de ruimte oppikt, omdat dat vaak veel beter het geluid “vertaald” wat de gitarist zelf hoort. Door een mix te maken van het directe geluid en het ruimtelijke geluid kom je vaak bij wat je wilt horen. Zelf gebruik ik altijd een ribbonmicrofoon naast een SM57 omdat een ribbon altijd een 8 is én niet zoveel hoge frequenties weergeeft dan een dynamische- of condensatormicrofoon. Zo heb je een SM57 voor direct geluid en hoge frequenties en een ribbon voor meer ruimtelijk geluid (want je pakt ook de “achterkant” van de mic op) en een meer mild geluid. Als je een gitarist hebt die wel op speakerhoogte zijn gitaargeluid bepaald is het meestal feest: Dan krijg je vaak een te gek geluid binnen zonder dat je er heel veel aan hoeft te doen.

Dat is de audiotechnische kant van het verhaal, maar aan de kant van de gitarist valt er ook veel winst te behalen. Zorg voor een goede aarde bij opname, want dat is wat je het meeste hoort bij een gitaaropname: 50Hz brom. Een gitaar is altijd ongebalanceerd, de ingang van een gitaarversterker ook en daar ligt vaak een probleem. Ook zijn de voedingen van effectpedalen a-symmetrisch wat ook een bron van ellende kán zijn in de vrom van brom, piep en ruis. Een floor- of pedalboard is te gek, maar dan moet het wel goed en storingsvrij werken. Uiteraard is het goed stemmen van een gitaar noodzakelijk, zelf ben ik nog geen beter stemapparaat tegengekomen dan die op m’n Iphone: Cleartune. Wel effe je Iphone op flightmodus zetten dan. Wat betreft het mensuur, de electronica, de elementen van de gitaar en het fretwerk: daar heb je als technicus weinig invloed op. Vergeet ook niet dat gitaren van verschillende merken ook allemaal hun eigen klank hebben, net zoals versterkers en elementen.

Ik vond hier een leuk artikel over het afstellen van een gitaar en wat daar bij komt kijken.

 

  1 comment for “Gitaar opnemen

  1. Roel
    April 14, 2012 at 1:11 pm

    Precies Sven! En als aanvulling op dit hele verhaal:
    http://www.youtube.com/watch?v=GcD9-yQjDfM

    Daarnaast moeten gitaristen niet helemaal op hun stem apparaatje afgaan! Eeen gitaar heeft nu eenmaal een zwevende stemming. Dus na het stemapparaat, bijstemmen op het gehoor!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *