klusje hier, klusje daar, prijsvraag

Vandaag weer een lange dag gemaakt, maar wel een leuke. Ben met liedjes bezig voor Alvin Lewis, en die zijn te gek, maar wel lastig. Ik heb ze niet zelf opgenomen, en das ook geen probleem, maar de opnames kunnen geluidstechnisch iets beter. Volle arrangementen qua partijen, maar weinig instrumenten. Dat betekent een heleboel automatiseren (faders, eq, compressie, fx etc) om het constant vet te laten klinken….en dan nog. Ik ben er nog niet klaar mee. Ik stuur steeds MP3tjes waarop ik dan commentaar krijg van Alvin, en dat werkt goed. Vind het ook lekker om de hele dag te zoeken naar wat je wilt horen, terwijl je als je met de artiest zelf zit (wat trouwens net zo goed werkt, gezelliger, maar anders) je constant met 2 paar oren aan het luisteren bent…laat staan als je met een hele band zit.

Gekke is, ik dacht vandaag redelijk op tijd klaar te zijn, maar dat was weer niet het geval. Ik had eindelijk tijd om een paar mixen te doen voor een project wat al een poosje op het schap lag, maar waar ik domweg geen tijd voor heb gehad. Vocals + orkestband, dus dat was niet heel veel werk. Ook heb ik afgelopen week een Audient Centro besteld, een monitorcontroller waarvan ik denk dat ie de meeste opties heeft, en goed klinkt. De competitie was behoorlijk, met een Dangerous ST, een Studiocomm 58/59 en een Cranesong Avocet, maar ik denk dat ik de goede keus heb gemaakt. Wilde er ook niet al te moeilijk over doen, enige echt grote verschil is dat deze unit aktief is t.o.v de Dangerous en de Cranesong unit, de Centro is niet uit te breiden naar surround…en het volume is relaisgeschakeld. Maar ik zal eerlijk zeggen: Ik hoor het verschil niet, althans geen kleuring. Bovendien heeft de Centro een fasedraaier op de afluistering, vóór het mono-circuit wat je kunt selecteren, dus MS microfoonopstellingen (die ik vaak gebruik) zijn snel te checken op nauwkeurigheid. en naast de 4 analoge stereo inputs op XLR en RCA, 6 digitale inputs op XLR, RCA en TOSlink, en nog een behoorlijke waslijst aan opties. Ik was al op de hoogte van al de opties toen ik vorige week een mailtje kreeg met een uitverkooplijst van Funky Junk France, waar de Centro nieuw opstond voor 790 euro….en toen was het snel beslist. Hopelijk deze week nog in huis. Lang verhaal om te zeggen dat ik tijd kwijt was aan het bedenken welke apparatuur ik op welke inputs van de Centro wilde hebben, en welke bekabeling ik daarbij nodig heb.

Daarna nog een beetje zitten prakizeren over een track voor Terry Bogus die in een nieuw jasje wordt gestoken. Zoeken, denken, proberen etc. Volgende week wordt die track ingezongen.

Als die Centro er straks is, is mijn SMPro controller overbodig. Zoals ik al zei, soms kraakt er een switch minimaal, en soms moet je 2 keer drukken om ook de linkerkant van je mix te horen, maar dat is alles, de unit is 99% in orde. Volgens mij heb ik de doos er ook nog bij, maar daar ben ik niet zeker van. Ik ga em weggeven aan diegene die me het snelst antwoord geeft op de volgende 3 vragen:

1: De ontwerper van de Audient Centro, en van alle andere Audient apparatuur, maakte vroeger, samen met een andere audiodesigner, onder een andere bedrijfsnaam mengtafels. Hoe heette dat bedrijf en hoe heet de ontwerper?

2: Als ik 2 speakers heb, en één ervan (A) staat 35 cm verder bij me vandaan dan de ander (B), hoeveel later komt het geluid van A dan bij me aan, theoretisch gesproken?

3: De PA installatie op de foto hieronder werd vroeger gebruikt door…….?
groot PA

Wie het eerst de vragen goed beantwoordt (niet mailen maar reageren op deze post, klik op “no comments” hieronder) krijgt de SMpro thuisgestuurd, of kan em komen halen.

5 Comments

  1. 1. David Manley – Manley Laboratories
    2. 9.8 m/s
    3. ???????? Crosby, Stills & Nash ?????????
    (is het decoratie of werkt het ook nog allemaal ?)

    groeten, Bas

  2. Man, alledrie fout! Probeer het nog eens 🙂

    En of die PA werkte….

  3. 1. geen idee, maar ik ben ook meer van beeld 😉
    2. 0.001 seconde
    3. gelezen op deze site, the wall of sound, van.. Grateful Dead natuurlijk

  4. 1. DDA = David Dearden en Gareth Davies
    2. 0,00103 seconde bij een geluidssnelheid van 340m/s en speaker B op een afstand van 50cm. (dus A staat op 75cm afstand)
    3.de band: Grateful Dead; Wall of Sound
    ontworpen door Owsley Stanley.
    586 JBL speakers en 54 EV tweeters op 48 MacIntosh 2300 Amps (48 X 600 = 28,800 Watt RMS. P.N.E. Coliseum, Vancouver, British Columbia op 17 mei, 1974

  5. Gefeliciteerd Chiel! Ik begrijp je uitleg bij B niet helemaal, maar je antwoorden zijn goed, dus is de unit voor jou. Mail je adres maar, of kom em ophalen en koffie drinken in de studio. Bram was heel close…..ik zal volgende keer ook een aan beeld gerelateerde vraag stellen!

    Thanks guys!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *