Tech: Koor opnemen

koor opnemen

Een koor opnemen, het is vaak een lange dag, maar je leert er door de dag heen elke keer wel wat van. Afgelopen week had ik weer een gospelkooropname. In de tijd dat ik bij Willibrord studios in Veenendaal werkte (zo’n 12 jaar geleden alweer) heb ik behoorlijk veel koren opgenomen en daar als jonge engineer aardig wat van opgestoken.

Zo was er altijd een hele band + koor op de dag zelf (meestal zaterdag, dan hebben de meeste koorleden vrij) aanwezig en had ik de beschikking over 24 sporen bij opname. Dat is krap en dus moet je gaan improviseren en kijken hoe je 36 inputs binnen 24 sporen kunt krijgen en toch zorgen dat je een goeie sound maakt. Daarnaast heb je altijd te maken met een dirigent en vaak ook over een klankregisseur en natuurlijk….een behoorlijk koor van meestal een man of twintig. Naast technicus ben je ook gastheer en het is soms best een hele tour om het geheel soepel en technisch vlekkeloos te laten verlopen al moest ik daar afgelopen week helemaal geen moeite voor te doen: Alles de dag ervoor compleet voorbereid, het koor en de muzikanten kwamen binnen, na anderhalf uur konden we opnemen en aan het eind van de dag stond alles erop en was iedereen blij. Toch een man of 30 over de vloer gehad zonder problemen. Binnenkort een dag mixen en dan is het klaar.

Al met al leer je heel veel van zo’n dag. Bijvoorbeeld hoe anders het werken is tov het werken met een rockband en hoe je ervoor zorgt dat alles zo snel en soepel mogelijk verloopt en iedereen (samen met de dirigent) in het gareel kunt houden en de concentratie kan laten pieken op de momenten dat het moet. En waar je de catering vandaan moet halen 🙂 Gelukkig had ik in Luuk een supergoede assistent die me een heleboel loopwerk bespaarde wat de snelheid van de sessie ten goede kwam.

Qua techniek…De band bestond uit slagwerk, basgitaar, electrische gitaar en toetsen/piano en ik had het geluk dat de band supersteady speelde wat mijn dag een stuk gemakkelijker maakte. Zij speelden allemaal met hoofdtelefoon in geisoleerde ruimtes, het koor stond op de opnamevloer onderverdeeld in groepen van bassen, tenoren, alten en sopranen deels gescheiden door gobo’s die ieder hun eigen XY-setje hadden van Schoeps MK4’s. Alles kwam binnen op mn MCI preamps en gingen vanaf de vloer (sommige kanalen ia MCI eq’s) Protools in. Alles op 48kHz – 24 bit.

Comments are closed