Lawo MC66

In sommige TV-mobiles zie ik wel eens een Lawo MC66 staan. Een enorme digitale mengtafel die volgens velen te gek werkt, maar volgens velen slecht klinkt. Gek genoeg zie ik op hun site ook staan:

“When challenging situations have to be tackled, and your work is the centre of attention, Lawo’s mc² 66 provides the ideal solution — because it is, above all, a tool completely tailored to the needs of the user. The mc² 66 not only impresses with the highest standards of performance where speed, flexibility, and security are concerned, but also with its groundbreaking user-assistance, which makes the mc² 66 a reference point around the world.”

Dus: hij is waanzinnig in uitdagende situaties, is superflexibel, stabiel, barst van de in- en output mogelijkheden/opties, ze hebben bij Lawo goede support…Maar er staat nergens dat ze em zelf goed vinden klinken. Dat zou toch een essentieel onderwerp van je reclamecampagne moeten zijn toch? Ook onder de andere “tabbladen” zie je staan hoe geweldig alle mogelijkheden zijn. Hoe vinden ze em zelf klinken vraag ik me dan af.

Check de Lawo MC66 hier…

8 Comments

  1. zijn dan de eq/compressie/effecten niet goed of is het de totale ketting die matig is ?

  2. Het begint bij de conversie natuurlijk, maar heb echt geen idee. Misschien de hele keten.

  3. tafeltje van 4 ton ofzo … tenminste dat heb ik me ooit laten vertellen.
    voor goed geluid moet er dan gewoon zo`n eurosound waggie naast.
    niks geen conversie… hopakeee.

  4. Is de sound dan belangrijk? Het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid knopjes!

  5. @ Peter: Ja man, hoe meer knoppen hoe beter de tafel!

  6. Ik heb me dan weer laten vertellen door veel videotechnici dat zon Lawo DE tafel is!
    Goed geluid is toch JUIST belangrijk bij video/tv!?

    Dat is tog gewoon mogelijk om er ook goed geluid uit te krijgen/in te stoppen.

    mits ze natuurlijk te gekke microfoontjes/preamps gebruiken…

  7. Goed geluid is bij tv matig belangrijk. Veel ins en outs en 100 afluisteringen en mixjes en kanaaltjes hier kanaaltjes daar dat is vele male belangrijker.

    Bij bijv voetbal uitzendingen gebruiken ze de audiolijnen die in het camera signaal zitten(scheelt kabels etc).
    Dus de camera is de preamp en de ad converter, werkt super en is ultra handig maar of het er ook echt goed van gaat klinken.

  8. @ Chiel: Krijn verwoordt het goed. De prioriteiten bij TV liggen anders. Geluid is ten alle tijde ondergeschikt aan het beeld en het is belangrijker dat het werkt ipv dat het ook nog es te gek klinkt. Daarom zijn alle die “TV-tafels” uitgerust met enorm veel in en outputs, matrixen, ect etc om de meest complexe infrastructuren aan te kunnen.

    Het is inderdaad niet voor niets dat er bij die grote concerten/festivals waar het echt om het geluid draait er een Eurosoundwagen aanschuift: die klinken te gek: compleet analoogsignaal van A tot Z. Soms doen ze het allemaal vanuit een TV-wagen en 9 van de tien keer hoor je dat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *