Live-albums

En weer één voor de leerlingen: Ik ben op het moment o.a. bezig met het mixen van 2 live albums, en daar zijn andere dingen waar je op moet letten vergeleken met studioalbums, zoals:

– Vraag van te voren wat de volgorde van de liedjes wordt. Het lijkt logisch dat men de originele volgorde van de opgenomen show(s) neemt, maar dat is niet altijd zo. En áls ze niet voor de originele volgorde gaan, houdt dan rekening met je applaus tussen de tracks door. Probeer in elk geval één applaus te krijgen wat van stilte naar stilte gaat, zodat je dat nog es tussen de tracks in kan plakken. Vak klinken in het begin en het eind van de applausen de eind en het begin van de tracks door en die applausen worden dus onbruikbaar als de tracks in een andere dan de originele volgorde gaan.

– Als de band harder gaat spelen, zal dat ook harder gaan in de zaal en vang je dus meer ruimte op. Zo kan het dus zijn dat de ene track ruimtelijker klinkt dan de andere zonder dat je je levels hebt veranderd. Veel met je ambiancemicros levellen dus.

– Soms moet je meer ruimte laten horen omdat het publiek meezingt, klapt etc. Dat kan ten koste gaan van je geluid, maar werkt wel sfeerverhogend. Vraag de artiest wat hij/zij prefereert. Een bekende technicus raakte ooit een superpopulaire band kwijt omdat hij een droge mix maakte van een liveoptreden van die band. “Geen sfeer” volgens hun.

– Probeer zo consequent mogelijk te werken wat panning betreft als je met materiaal uit meerdere shows werkt. Dat klinkt logisch, maar ga maar es een livecd van een bekende artiest luisteren….daar klopt soms niet van. Klank hetzelfde, balans hetzelfde, panning anders en het klinkt totaal anders. Kleur lijkt gek genoeg minder belangrijk dan panning. Als die goed staat lijkt het sneller op de “andere” show.

– Check of aankondigingen, improvisaties etc op de cd moeten komen.

– Tunen is vaak een probleem als de cd ruimtelijk moet klinken, omdat de ruimte ook out-of-tune kan klinken.

– Steeds meer zalen hebben eigen impulse responses voor Altiverb. Ook al klinkt dat zelden hetzelfde, het kan misschien handig zijn.

– Zoals bij elke (studio)opname: Je hoeft je tracks écht niet te pieken op -1dBFS. -12dBfs is echt voldoende. Misschien handig om door te geven als je het niet zelf opneemt.

– Voor de mensen die nog bouncen (realtime wegschrijven per track): Stop er mee! Route je tracks zo dat je de stereomix in je sessie opneemt. Dat werkt sneller, zeker wanneer je achteraf aanpassingen moet doen. Exporteer daarna gewoon je opgenomen stereotracks.

-En nog een heleboel dingen.

2 Comments

  1. Hoezo zou je Altiverb moeten gebruiken?
    Je hebt toch al het geluid van de ruimte door je ambiencemics? Of misschien op een subgroepje voor alle zang ofzo?

  2. @Chiel: Je moet natuurlijk niets, maar als je ambiencemics te vol zitten met overspraak en je je ruimte helemaal volsmeert met bandgeluid om dat het te hard gaat, of dat je constant brom hebt op een van je ambiencemics, of omdat er iemand dichtbij je ambiencemic staat te schreeuwen, of omdat er andere geluiden zijn die je niet wilt, kun je misschien wegkomen door een impulserespons te gebruiken hier en daar. Nothing beats the real thing, maar soms kan het handig zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *