Microclock

Black Lion Audio heeft alweer een poosje een Microclock uit, een handzaamdoosje met daarin, jawel, een wordclockgenerator. Erik Zobler schrijft regelmatig voor “the Mix” en schrijft over de Microclock een interessant stuk voor iedereen die live wel es met een Yamaha M7CL werkt. Schijnt echt zoden aan de dijk te zetten.

Check het hier…

13 Comments

  1. heb laatst een grimm op de m7cl gehad. klonk echt een stuk beter…

  2. Ik sprak vandaag iemand die van een M7CL was overgegaan op een SD8, scheen ook veel beter te zijn. Minder eq en dynamics nodig…

  3. ik heb zelf een rme adi2.
    yamaha ls9 clocken en als master DA laten werken.
    zelfs dat is al hoorbaar.

  4. Hugh Robjohns betoogt in de Sound on Sound van deze maand dat je geluid van niet beter wordt van een externe wordclock (je hebt voorlopig wel een e-sub nodig om het artikel te kunnen lezen). Stabiliteit is volgens HR een heel andere kwestie. Ik heb zelf te weinig kijk op deze specifieke kwestie, en ik wil ook niet een hele discussie starten, maar het is wel interessant dat hij zo stellig is. Een citaat uit Robjohns’ conclusie: “Overall, it should be clear from these tests that employing an external master clock cannot and will not improve the sound quality of a digital audio system. It might change it, and subjectively that change might be preferred, but it won’t change things for the better in any technical sense.”

  5. Hoi Jan-Frans,

    Ik heb het stuk vluchtig gelezen (online) en stond eigenlijk met mijn oren te klapperen. Technisch zal hij inderdaad gelijk hebben, maar praktisch worden dingen toch beter, al is beter subjectief. In dit geval staat beter gelijk aan meer diepte, meer openheid, geen aggressief hoog, strakker laag, een stabiel stereobeeld etc. Ik heb meerdere malen de Grimm Clock aan mijn set gehad en bovenstaande is wat ik waarnam.

    Je zou dus denken dat een stabielere clock een beter geluid geeft, maar volgens de testen van HR (die ik best hoog heb zitten eerlijk gezegd) is dat dus niet zo. Ik kom er op terug als ik de tijd heb gehad om eea goed te lezen, als de SOS weer op de mat valt.
    Ik ben benieuwd hoe op het stuk van HR gereageerd gaat worden.

  6. Jij was dus ook verbaasd. Ja, ik heb die HR ook hoog zitten, hoger dan sommige andere redacteuren daar bij SoS. Ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen.

  7. Ik las toevallig gisteren op Gearslutz een stuk over de newman retro microfoon. Over die Neumann cloon heeft HR een stuk geschreven en een paar gasten zeken em helemaal af, totdat hij zich er zelf mee ging bemoeien. Als je binnen gearslutz zoekt op newman retro kom je het tegen, best leuk.

  8. Hey Sven!

    Leuk stuk om te lezen. Bijzonder interessant dat hij spreekt over een aanzienlijk verschil tussen het switchen van intern naar extern.
    Ik lees toch duidelijk dat hij praat over een enorm verschil bij de M7Cl.
    Wellicht de moeite waard om zelf eens te proberen in de DRU.

    Wat ik mij echter afvraag; hoe kan dit verschil ontstaan?? Uit het stuk valt dat niet op te maken, maar wellicht dat er een aantal wijze heren zich hier bevinden met het antwoord hierop??

  9. Tja, je komt de gekste types tegen op die forums, en zeker op Gearslutz. Goed dat HR van zich heeft laten horen. Maar al heet je honderd-en-een keer Newmann van achteren, als je je microfoons zo noemt, en dan ook nog eens een Neumann-kloon maakt, ben je niet erg handig bezig.

  10. @ Jan Frans: Klopt. Er schrijft ook iemand in dat topic dat ie moest denken aan die film, Coming to America….waarin die gast die wil concurreren met McDonalds…McDowells….Toch ben ik wel benieuwd hoe die Newmann klinkt. Ik kwam trouwens laatst ook ergens een EQ tegen van Square state solid state…http://squarestatesolidstate.com/….ook zoiets. Ach ja, je zal maar geen fantasie of geweten hebben om een normale naam te bedenken…

  11. @ Wilco: Tsja, typisch verhaal hè? Inderdaad es proberen in de DRU, baat het niet dan schaadt het niet. Ik hoor wel meer verhalen dat mensen een sd8 of sd7 verkiezen boven een M7CL, misschien dat de interne clock gewoon minder is. Zoals Jan Frans al zegt: volgens Sound-on-Sound zou een externe clock het geluid theoretisch niet verbeteren….gewoon een keer proberen, keer een datum prikken, lijkt me wel tof om zelf te horen of het verschil zo enorm is. Of misschien heeft die auteur aandelen digico…

  12. Chiel Stapelbroek

    Ik geloof er best wel in. Ze stoppen toch niet voor niets in alle grote studio dure clock units? Terwijl er al dure en goede converters in gebruik zijn. Lijkt me niet dat in die live tafels er nog betere clocks in zit.

    Alleen hoe maak je zon clock zo goed? Zijn het dan wel meerdere componenten in zon unit die daar voor zorgen?

    Ik hoorde laatst van een collega dat vele geluidsmensen die hij tegenkwam allemaal een eige clock unit bij zich hadden.

    Kan helaas nergens die black lion bij een dealer in de benelux vinden!
    Misschien kan jij,Sven er een keer 1 goeie meenemen na de DRU?

  13. @ Chiel: Ik geloof er niet alleen in, ik weet dat het beter wordt met een goeie clock! Ik zal er wel eens een meenemen, een Apogee of een Grimm oid, kunnen we met z’n allen gaan luisteren in de DRU.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *