Welke microfoons gebruik je bij opname en versterking?

Microfoons & opname

Microfoons zijn één van de belangrijkste elementen in een opname. Zie het als een kwast die een bepaalde kleur in een schilderij plaatst. Kleuren zijn kleuren maar ook een kwast kan er een bepaalde textuur aan geven. Je weet al wat je wilt schilderen (het liedje) en met welke kleuren (instrumenten), maar een bepaalde kwast (microfoon) kan je daardoor dus net de textuur (klank) geven waar je naar op zoek bent.

Microfoons

Microfoons

Er zijn grofweg drie verschillende soorten microfoons die gebruikt worden bij geluidsversterking en opname:

-Dynamische Mic’s
-Condensator Mic’s
-Ribbon Mic’s

Elk soort heeft zijn eigen eigenschappen. Kort door de bocht:

-Dynamische microfoons: Redelijk geprijsd, degelijk en goed van klank. Het werkt eigenlijk hetzelfde als een speaker: Een koperwikkeling beweegt in een magnetisch veld, zie de youtube-links. Beste voorbeeld is misschien wel de Shure SM58. De meeste verkochte microfoon ooit.

-Condensator microfoons: Prijzig, iets minder degelijk en heel goed van klank. Een condensatormicrofoon heeft phantoomvoeding nodig, die zit op elk kanaal van een mengtafel.

-Ribbon microfoons. Prijzig, kwetsbaar, karakteristiek geluid. Ribbons mogen van oudsher géén phantoomvoeding hebben, echter, tegenwoordig zijn er ook fabrikanten die ribbonmicroons maken die tegen phantoom kunnen of het zelf nodig hebben. Controleer met wat voor ribbonmicrofoon je werkt vóór je er evt. phantoomvoeding op zet.

Times are a changin’

Zoals gezegd; “kort door de bocht” want sinds een jaar of 15 zijn er steeds meer microfoonfabrikanten bijgekomen die vanuit China dus voor weinig geld bruikbare microfoons maken. Echter, de markt van de écht goede microfoons wordt nog steeds, van oudsher, gedomineerd door fabrikanten uit Europa (Neumann, AKG, Sennheiser en BeyerDynamic).

Opnemen?

Als je gaat opnemen moet je rekening houden met een heleboel dingen. Hoewel iedereen een microfoon kan aansluiten moet je er ook vene over nadenken. Je zal een idee moeten hebben over hoe je je opname wilt gaan aanpakken. Welke microfoon zet je waar neer, waarom zet je em juist daar neer, waarom op die afstand, waarom die microfoon, waarom die karakteristiek? Daar heb je een beetje ervaring voor nodig en je logisch nadenken helpt je ook. Maar je komt door jezelf in te lezen een heel eind. Boeken die ik handig vind zijn “Mixing with your mind” van Michael Stavrou (die ook over opnemen gaat) en Checkpoint Audio van Eelco Grimm. Bij dat laatste boek zitten twee audio-cd’s met luistervoorbeelden, ook heel nuttig.

Youtubelinks

Over hoe een Dynamische, Ribbon en Condensatormicrofoon werkt:

En nog ééntje over hoe microfoons werken, van Shure:

Een dynamische microfoon werkt eigenlijk net als een speaker, kijk maar:

Hier een filmpje van iemand die zelf een spoel voor een speaker maakt, vooral het einde is interessant, waar de spoel uit de magneet springt:

Dat een dynamische microfoon degelijk is,  laten de mensen van Shure even zien:

Bij “How its made” zie je hoe een condensatormicrofoon – in dit geval een U87 van Neumann – gemaakt wordt:

Of hoe een Ribbonmicrofoon – in dit geval een AEA 440 – gemaakt wordt:

Karakteristieken van microfoons:

Gevoeligheid van microfoons:

Akoestische faseproblemen bij opnemen:

Fase tijd zijn heel belangrijk bij het opnemen van een drums:

Meer over wat ik doe en heb gedaan lees je hier…

Reageren is niet mogelijk