Monitorcontrol

Ik werk in mijn eigen studio “in the box” en dat bevalt me goed, voornamelijk door de makkelijke integratie van analoge apparatuur in Protools. Ik gebruik 2 outputs van Protools als mixuitgang, die vervolgens in een SMpro monitor controller gaan. Passief, dus eigenlijk is de volumeknop een grote verzwakker, die wanneer die vol open staat het inkomende linesignaal rechtstreeks naar de speakers stuurt.

In principe een goed apparaat dat prima werkt(e), maar goedkoop blijkt toch weer duurkoop: wanneer ik switch tussen beide speakers valt de linkerkant soms weg. Best snel voor een apparaat dat ik nog geen jaar heb. Ik zit nu een beetje rond te kijken, en er zijn een paar gegadigden: de Audient Centro, omdat ik hun surround controller aardig goed ken en er nooit problemen mee heb gehad en goed klinkt, De Dangerous ST (hoi Theo!), of de Cranesong Avocet, al moet ik zeggen dat die, net als het meeste van het waarschijnlijk ongeloofelijk goede Cranesong, behoorlijk veel geld kost voor een monitorcontroller, al heeft ie waarschijnlijk de beste componenten en het beste design overall. Maar toch.

Het handige van alledrie deze units is dat ze een remotecontroller hebben, ik hoef dus niet steeds naar mijn rack om het volume aan te passen. Al is dat ook geen ramp: Ik mix doorgaans op heel zacht niveau, en pas het volume niet heel erg veel aan gedurende het mixen. Financieel is de Audient waarschijnlijk de beste, qua features ontlopen de drie units elkaar niet zoveel. Ik ga het meemaken.

5 Comments

  1. He Sven,

    Ik had dezelfde SM-Pro monitor controller gekocht een jaartje geleden en ook al snel vervangen door een SPL controller. Ook ik had met de SM-Pro problemen met het wegvallen van kanalen. De kwaliteit van de gebruikte potentiometer is ook erg slecht te noemen (kanaalongelijkheid op zacht luisterniveau).

    Veel succes met het vergelijk van controllers. Voor de mastering studio in Soest (Saint of Sound) hebben we ook enkele controllers naast elkaar getest waaronder de Dangerous ST, RTW en EMM Labs Switchman. De laatste gebruiken we op dit moment en die voldoet erg goed. Maar we zijn erg nieuwsgierig naar jouw bevindingen.

    Groeten, Pier-Durk

  2. Ha PD,

    Die levels bij zacht volume was me ook al opgevallen. Je hoopt dat het beter is voor 100 euro, maar het kan gewoon niet als ze er ook nog winst op moeten maken denk ik. Is er een reden waarom de Dangerous het niet werd (naast dat de EMM beter was waarschijnlijk :-))? En die Cranesong…….man wat een geld!

    Groeten,
    Sven

  3. Hallo Sven,

    Inderdaad, zo duur was de SM-Pro ook niet, maar voor een passieve monitor controller moet het toch wel beter kunnen voor dat geld (denk ik).

    De EMM Labs is in onze setup transparanter dan de Dangerous en dat komt waarschijnlijk door dat hij iets discreter is opgebouwd. De Avocet is wel erg duur en heeft standaard een DA converter on-board. Leuk, maar wij hebben voor de monitor conversie al een dCS en daardoor is een on-board converter overbodig aangezien wij lyrisch zijn over onze dCS converters.

    Groeten, PD

  4. misschien kun je de SM pimpen met een van deze jongens

    http://www.dact.com/

    En wat nieuwe switches.
    Dan kan ie wel weer even mee.

  5. misschien wel een idee ja…ik ga es kijken, thanks!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *