Nakamichi PA-7

Vandaag even aan de gang gegaan met de Grimm clock, en de Nakamichi PA-7. Eerst de Grimm aan de Lynx Aurora Converter verbonden. Het duurt een seconden of 40/50 voordat de Lynx sync’d aan de Grimm, volgens Grimm is dat een goed teken. Hoe dat zit lees je hier in een goed geschreven stuk tekst op de Grimm site. Hoe dan ook, Eerst een Protools-sessie afgespeeld op de interne clock van de Lynx om een beetje gewend te raken aan de sound, toen overgeschakeld naar de Grimm, en het verschil was……..minimaal. Het leek minimaal beter, maar als je met gespitste oren luistert lijkt het misschien allemaal wel minimaal beter. En de combinatie van én gespitste oren, en nauwelijks waarneembare verbetering maakten het voor vandaag geen winnar. Ik ga morgen nog es checken hoe het klinkt als ik de Aurora aan de Grimm verbind via een T-stuk, waarbij het signaal van de Grimm aan één kant van een BNC T-stuk wordt aangesloten en de andere kant ge-terminate wordt voordat ie aan de input van de Lynx verbonden wordt. Zonder terminator schijn je kans te hebben op digitale reflecties van je digitale signaal op je kabel.

Daarnaast had ik vandaag ook een Nakamichi PA-& eindversterker op proef van 2 bekenden van me, en dat zette wel enorm zoden aan de dijk. Ik heb 2 niet verkeerde amps, maar wat deze unit doet was voor mij echt indrukwekkend. Deze versterker is domweg overbemeten voor mijn speakers, en je merkt dat ie totaal geen moeite heeft met het weergeven van pieken, laag etc. Echt alle cliché’s die je in de Hifi bladen tegenkomt: meer diepte, authoriteit, het gaat allemaal op voor deze amp. He-le-maal te gek. Eerst draaiden we met mijn eigen Sphinx project 12 amps wat muziek af, daarna dezelfde muziek op de Nakamichi. Dieper doorgaand laag en ik kon de muziek harder zetten zonder dat het “volliep” of dichtsmeerde. Geweldig, en ondanks dat het kneiterhard ging soms, beleefde je dat niet zo. Nooit schreeuwerig, nooit lelijk, maar bij alle volumes openheid en punch. Komende dagen ga ik mixen met deze setup (Grimm & Nakamichi), ik ben benieuwd. Vrolijk pasen.

4 Comments

  1. klinkt coowl dit….
    als je opneemt en mixt met de grimm clock zou je 2 x minimale verbetering hebben, toch.

    fijne pasen !

  2. Hey Sven,

    Ik heb ook die aurora converter en ik heb ook ooit eens die grimm clock op proef gehad. Inderdaad precies dezelfde ervaring als jij. Minimale verschillen. En wat mij betreft geen verbetering. Ik heb hetzelfde ook nog eens gedaan met een clock van Black Lion. Ook daar eigenlijk geen echte verbetering. Kennelijk heeft die aurora gewoon een hele goede clock!

    groeten,
    Udo

  3. Een externe clock zal het signaal technisch nooit verbeteren …. het kan misschien wel anders klinken …. en het is dan maar de vraag welke je mooier vind! Een goede converter met een goede interne clock is altijd beter dan een slechte converter met een hele goede externe clock ….

    Zie ook dit artikel:
    http://www.soundonsound.com/sos/jun10/articles/masterclocks.htm

  4. @Marc: Dat stuk van SOS klopt niet helemaal. Er hangt namelijk nogal wat samen met de interne PLL van de converter waar je de externe clock aanhangt. Bij Grimm zelf zeggen ze ook al dat een clock niet altijd effect heeft: het hangt af van hoe de onderlinge “communicatie” werkt. Bij Apogee’s hebben de Grimm clocks nauwelijks effect: die negeren de externe clock jitter. Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. Meer daarover kun je vinden op de Grimm site. Maar goed, feit blijft dat het voor mij (en Udo dus ook) nauwelijks uit lijkt te maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *