Orkestopname

Als je nog es een orkest in de studio op moet nemen, misschien heb je hier wat aan…Klik voor een vergroting. Mooie foto van een amerikaanse producer van een sessie in Abbey road. Vraag van een technicus:  “Hoe weet ik dat links/rechts goed zit”? Nou, als je violen links zitten is het goed dus. Doe er je voordeel mee.

24 Comments

  1. Kijk! Hier heb ik wat aan! 😀 Blijkt mijn plan nog niet eens zo heel verkeerd te zijn, erg handig dit! Ga ik zeker gebruiken bij de volgende orkestopname!

  2. Je mag me ook gerust bellen hoor 🙂

  3. Ga ik doen, we hebben er nog een op t programma staan van KDO uit Groessen (waar ik nog steeds geen datum van heb…..) Show-orkest, vrij veel drums, word wel weer een uitdaging!

  4. Het valt of staat (net als met alles) vooral met de mensen die je achter de microfoons heb staan…

  5. Ik kan 1 orkest opnoemen waarbij ze juist dat waren vergeten…. Die waren ook heel goed in de techniek de schuld geven…. En vertellen dat de balans anders moet terwijl de cd al gedrukt is… Tsjaaa….

  6. Aah… Ik zie een “Decca tree” (http://en.wikipedia.org/wiki/Decca_tree).

    Is een mogelijkheid, maar ik zie liever een iets smaller stereopaartje…
    Decca tree is eigenlijk toch wel 3x mono…

    Ook een bekende truc trouwens: de schermen achter de hoorns.

  7. Prachtige foto!
    Op de voorgrond dat tafeltje met alle voedingen van de buizenmics. Het is toch wel een leuk setje bij elkaar. Vooral de deccatree van oude m50’s. #gearporn

  8. Precies! Ben blij dat iemand het ziet: (Peter & Corstian uiteraard) al die V72V76 etc voedinkjes inderdaad, super micro’s, U67 voor de harp, KM86 i bij het hout, C12’s bij de 2e violen, RCA bij een trompet etc, etc. TB-speakers…pure gearporn idd!

  9. Volgens mij zie ik daar achter de 3de hoornist nog een AKG c24 (de voeding staat links onder de kapstok)
    En vergeet de prachtige akoestiek van Studio 1 niet.

    Maar Sven, waar zie je die v72/76’s? Ik zie alleen maar 3 c12- en voor de rest Neumann/Telefunken voedingen staan.

  10. @Peter: ik ben lekker bezig geef ik toe. Inderdaad alleen maar voedingen. Geheel in de war met die toch 2 x zo dunnere v72’s. Het lijkt zelfs niet eens. Thanks!

  11. @Sven
    Kan gebeuren, ik herken de v72’s altijd aan het metalen flippieflappie aan de voorkant en die zag ik niet op de foto. 😉
    Ik heb op internet ook wel eens foto’s van de microfoonopslag van Abbey Road gezien. Alles in eenvoudige plastic kratten in standaard stellingkasten.

  12. @Peter: Ik heb nog es nagedacht waardoor ik nou op die V72’s kwam: Ik heb zelf onder het hoofdstel/Decca altijd de voedingen én V72/76’s staan. Dat ziet er dan net ongeveer ook zo uit. Het was dus meer dat de wens de vader van de gedachte was in m’n comment.

  13. Zo’n Decca opstelling ziet er intressant uit, binnekort ook maar eens proberen…

  14. @Sven, welke microfoons gebruik je meestal voor de decca tree? Uiteraard ligt het eraan in welke studio je opneemt.Maar hebben/hadden ze bij Wisseloord bv m50’s? Dat lijkt me echt te gek klinken in een goede ruimte, een decca tree van m50’s door een set V72/76’s.

  15. Bij Wisseloord hadden ze niet zoveel, daar huurden we van alles bij grote sessies. Bij Paul Pouwer heb je wel echt heel veel. Hij heeft een M49 en een M50, een zooi U67’s, en nog veel meer plus een x aantal V72’s. Laatste keer was het 3 x U67 maar ook wel eens een m50 met 2 U67’s. Altijd weer kijken en zoeken. Hij heeft zo asociaal veel te gekke mics dat het zomaar kan dat je met een stereo Neumann, buizen Schoepsen, een paar Royers ennog een heleboel andere rolstokken blijft zitten omdat je ze niet nodig hebt. Al die voedingen en preamps staan dan onder het AB of Decca. Veel kabelzooi ook al is het geordend, maar het klinkt wel gaaf.

  16. Te gek! Ken je Puck Leek? Die heeft ook een lading vintage mics waaronder 2 u47’s en 2 m50’s. Hij heeft ook een Neumann MM3UC, dat is eigenlijk een calibratie microfoon maar ik heb er ook wel eens een opname van gehoord en dat klinkt ook prachtig.

  17. Haha, ja die ken ik van naam ja, en Paul ook….hoor je nog wel 🙂

  18. ff een vraagje hoor,

    Ik heb laatst in nijmegen in de verening een koor + orkest opgenomen (live),
    dit heb ik gedaan door een stereopaar achter in de zaal neer te zetten.
    Een stereo paar boven de dirigent, 4 microfoons voor de zang groepen (tenoren, sopranen alten en bassen) en nog 5 in het orkest.

    Het stereopaar achter in is 18 meter verwijderd van de stereopaar boven de de dirigent. en de 4 microfoons van het koor zijn weer 4 meter verwijderd van de dirigent. En die in het orkest zijn verschillend verspreid.

    Nu de vraag: moet ik dit gaan delayen op elkaar? of is het mierengeneuk wat je niet gaat terug horen? en stel voor dat het dus wel moet, hoe werd dat dan vroeger gedaan? die opnames van klassieke muziek klinken heel erg goed. en kan me niet voorstellen hoe je dat delayen op bv tape doet.

    ach ja ik ben benieuwd.

    alvast bedankt!
    gr dennis

  19. Snelheid van geluid is ongeveer 340m/s
    18m wordt dan in ongeveer 0.053s afgelegd. Daar zou ik wel wat aan doen.

  20. Hey Dennis,

    Ik heb een tijdje terug een Taptoe opgenomen, zelfde situatie, mic’s erg ver uit elkaar (48 meter).. eerst wel netjes gedelayed, daarna toch maar uitgezet, klonk toch beter… Gewoon effe luisteren dus 🙂

  21. @Dennis: Ik sluit me bij Wytse aan, vooral omdat ik niet kan horen wat je daar hebt gedaan. Soms werkt het, soms niet, ik heb het zelf nog nooit gedaan. Als je in een zaal zit hoor je ook geen “technisch” perfect geluid, want dat hoor je niet. Eigenlijk bedonder je de waarheid met mixen/delayen/editten etc.

    Ik heb zelf nooit eerder zover naar achter nog een extra A-B geplaatst omdat zo’n afstand voor mijn gevoel teveel van het goede is wat looptijd(=fase)verschillen betreft, en bovendien wordt het dan wel erg diffuus/indirect. In zo’n geval wordt het dus misschien wél de moeite waard om eea synchroon te leggen. Inderdaad, luisteren.

  22. @ Corstian: Ik denk het ook, zou het moeten horen eigenlijk. Koffie?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *