Over akoestiek in je ruimte

Ik heb het al eens eerder over John Leckie gehad, ik kwam laatst weer een mooi interview met hem tegen waarin hem gevraagd wordt over hoe hij denkt over “room-treatment” ofwel het beter maken van je (in dit geval) controlekamer wat akoustiek betreft, en of je wel in een “slechte ruimte” kunt mixen.

Zijn antwoord had de strekking dat mensen dan hadden moeten kijken naar de controlekamers waarin hij al die topplaten in de jaren 70 heeft gemixt: die sloegen akoestisch nergens op maar klonken te gek omdat hij de ruimte en de speakers kende. En nog steeds werkt hij in een ruimte die volgens de “akoestische theoretische wetten” niet goed is, maar hij kent z’n ruimte, weet dat hij teveel of te weinig van het een of ander hoort en werkt ermee. En zo is het ook. Stel je voor, je komt in een topstudio met een te gek akoestiek die werkelijkwaar dé sound heeft en geeft. Toch is het dan moeilijk om daar in één keer een te gekke sound neer te zetten vind ik. Ik ben in verschillende studios geweest om te werken en ik vroeg me bij de eerste keer telkens af wat ik aan het doen was, of mijn mix een beetje klonk en overeind zou blijven op m’n autostereo, thuis op de Imac etc. Je weet pas wat je doet als je een ruimte en z’n speakers kent, of ie goed is of niet, denk ik. Veel A-B-en dus terwijl je mixt…

2 Comments

  1. Appart dat er op dit soort Posts niet vaak een comment geplaatst wordt.
    Terwijl de akoestiek toch altijd en overal weer in terug komt. Net zoals plaatsing.
    Ook voor live techniek.

    Misschien wel omdat het een vreemd, appart, raar en soms eng fenomeen is??

  2. Toch kan je ook een beetje “geluk” hebben met sommige mix ruimtes qua akoestiek betrefd zonder dat het er “akoestisch behandeld” uitziet.
    Als toevallig de room modus ratio’s van je ruimte goed samenvallen. Dan heb je al meer gewonnen dan dat je met heel de Auralex foam fabriek voor elkaar kan krijgen. Op het internet kan je veel lezen over wat de beste verhouding zal moeten zijn tussen de vaste muren in een ruimte. Als je een studio gaat bouwen moet je hier goed op letten. Maar bij een reeds bestaan de ruimte kan je dus wel eens geluk hebben dat deze al een juiste verhouding hebben. Bijvoorbeeld een ratio van 1:1.50:2.10 of 1:1.60:2.33
    Op deze manier liggen je room modus netjes naast elkaar. Er zullen geen gaten of bulten ontstaan doordat de room modus niet op elkaar liggen of te veel uit elkaar zodat uitdoving of optelling ontstaat.
    Als je het voor elkaar kan krijgen dat je roommodus elkaar niet in de wegzitten onder de 300 Hz. Dan is de rest van het spectrum vaak ook redelijk goed omdat het allemaal harmonische zijn van elkaar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *