Papagaaien continued

Even aansluitend op de post waarin ik een beetje pissed off raak over alle napraters: Ik kreeg deze link van Presley op mn facebook-account. En die slaat de spijker op z’n kop.

10 Comments

  1. Idd over de spijker op z’n kop slaan!!

  2. Wat een f*ckers!

    Meteen bij oren pakken en achter een mixer zetten! Dan met minstens 10 man flink commentaar leveren op wat ze doen! Haha.

    Just listen and mix guys…

  3. Hahahah prachtig! Zou ie echt serieus zijn??

  4. 3. The Yamaha NS-10M is the worst speaker in the world. The sound is somewhat like putting tape over the mouths of two macaws and tasing them simultaneously (make sure they aren’t flush against the wall).

    Manmanman, speakers waar ik van droom om ooit een setje van op de kop te kunnen tikken…. Die gasten die dit zeggen hebben zeker 2 miljard op de bankrekening staan en hebben een studiootje voor de lol?

  5. @Bouncy

    Ze hebben gedeeltelijk wel gelijk. NS10’s zijn zeker geen mooi klinkende speakers. Maar om als extra paar te hebben bij het mixen zijn ze ideaal. In het middengebied en hoog hoor je alles, alleen zit er geen laag in. Je moet ze gebruiken als 2e set.
    En zo duur zijn ze toch niet? Ook niet 2dehands. En als je ze vergelijkt met een goede set speakers zijn ze echt heel goedkoop.

  6. @Peter: Klopt. Punt is alleen dat er vaak veel verschil tussen de NS-10 speakers onderling zit, in mijn beleving tenminste. Maar je wilt ook niet weten hoeveel mensen bij de aanschaf van hun speakers gewoon de hele tijd stereo naar muziek gaan luisteren. Tuurlijk, dat is ook belangrijk, maar zet er eerst ruis op en ga dan A-B-en tussen de speakers, bijna altijd hoor je bij de consumentenspeakers serieuze verschillen, zelfs in level. Maar ja. Maar als je een redelijke set NS10’s gevonden hebt is het best leuk. Ik ken mn ProAcs inmiddels goed genoeg. Was een lange zoektocht, wilde wéér wat anders, maar op een gegeven moment heb ik gewoon besloten ze te houden. Er is geen speaker die met alles te gek klinkt, denk ik. Niet voor mij dan. Proac klinkt niet te gek voor alles, maar ik weet wat ze doen en waar ik op moet letten…en dat duurt een poosje mixen voordat je daar achter bent. Heel soms gebruik ik de NS10’s, maar eigenlijk nooit meer. Heb een Avantone speakertje, klinkt niet super, maar voor mono prima bruikbaar….

  7. @Sven
    Ik geloof je gelijk als je zegt dat elke ns10 anders klinkt. Ik heb maar op 2 verschillende sets gewerkt in 2 verschillende studio’s dus dat schiet niet op dan. Maar de Auratone (Avantone) is ook de ns10 van de jaren ’70. Een niet zo goed klinkende speaker waar je alle ‘fouten’ op hoort en waarbij het als het daar goed op klinkt ook goed op TV-speakers klinkt.

  8. Das niet alleen bij ns10’s en avantone’s het geval. Ook met complete line arrays:P

  9. Heren,
    Mijn mixen maak ik al sinds jaar en dag (vanaf 1980) op 3 verschillende systemen. (tenminste: ik heb 3 verschillende systemen) Te weten: de originele Auratones, Yamaha NS 10’s en RCF monitors. Main systeem zijn de RCF SC6000. Dit is een fantastisch systeem, maar wordt helaas niet meer gemaakt! De reden dat ik Auratones en Yamaha’s heb ligt in het feit dat deze door de Opnamebusiness als studio reference standaard werden gezien. M.a.w. je moest ze als studio wel aanschaffen! Nou, de Auratones (Quincy Jones) bleken in de praktijk voor mij als Main monitors zeer goed te voldoen en wel om de volgende reden. De meeste energie in geluid ligt in het middengebied qua frequenties. Daarin presteren deze Auratones fantastisch. Ze klinken niet mooi, maar je moet ze zien als een stuk gereedschap waarop je goed kunt bouwen, qua mix en om op deze speakertjes te mixen is een belevenis.
    De Yamaha’s zijn crap. Waarom deze speakers in de studiowereld zo populair zijn geworden,is voor mij nog steeds een raadsel. Ik gebruik ze hoegenaamd niet!
    De RCF’s gebruik ik om het hoog en laag van instrumenten in een mix te bepalen. Ze hebben het voordeel dat de tweeter en midspeaker in een grote magneet zitten en de transiënt weergave is zeer goed. Maar ze kunnen nogalpittig in het hoog klinken, vooral in mijn “kleine” controlekamer.
    Het grote voordeel om bij het bepalen van je mix om afwisselend op de RCF’s en Auratones te werken is, dat je lang kunt mixen zonder moe te worden! De Auratones gaan niet zo hard en dat heeft als voordeel dat je gedwongen wordt de mix op een laag niveau te beluisteren. Dit kun je uren achter elkaar volhouden zonder moe te worden.

    My 5 cents!

  10. @Roel: Dat verhaal van die Auratones had ik voor het eerst van jou gehoord ja, paar maanden geleden zelf maar eens geprobeerd, maar dan met een speakertje van een oude surroundset, en toen maar mixen op dat kreng.. Erg lastig in het begin, tot ik overschakelde op m’n “grote” speakers, WOOW! Dat ik zoiets voor elkaar krijg dacht ik direct. De laatste paar weken zit ik ook regelmatig met iPod oortjes in (die goedkope krengen die bij iedere iPod zitten). Loop maar eens door een intercity heen en ga eens tellen hoeveel mensen er met dat soort dopjes in zitten (en dan loop je best wel voor l*l met je HD-25…). Maargoed, ieder z’n maniertjes…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *