Re-issues

Re-issues…wat moet ik er van denken. Ik geloof niet dat er ooit een re-issue van welk apparaat is gemaakt dat exact leek op zijn origineel. Ja, qua uiterlijk wel ja, maar qua geluid. De Urei kopieen zijn niet van de lucht, en sommige klinken gewoon beter dan het origineel. Inderdaad, beter. Ook al is het origineel helemaal te gek, de techniek heeft niet stilgestaan, en ik geloof dat als je niet de originele NOS (new old stock) onderdelen gebruikt, tot aan het soldeertin aan toe, je ergens in het circuit een hoorbaar verschil zult krijgen t.o.v. het origineel. En dat maakt niets uit, want “anders” hoeft niet per definitie slechter te zijn.

Ik heb liever een te gek nieuw en origineel apparaat i.p.v. een re-issue van het een of ander. Als je iets wilt hebben dat op een Urei lijkt, koop je toch gewoon een Urei? Nog steeds redelijk te betalen, en er wordt flink in gehandeld, dus ze zij nog goed te krijgen. Kijk, wil je een Pultec eq, of een Fairchild limiter, dan kan je beter naar iets soort van gelijkwaardigs gaan kijken, want beide units zijn slecht te krijgen, en als ze al te vinden zijn, betaal je je blauw aan een unit van 40 jaar oud.

Hoe dan ook, ik heb het idee dat het niet meer te stoppen is. Bijna iedereen maakt re-issues, of “apparaten gebaseerd op” waarmee ze de schijn wekken dat die re-issues ook klinken als hun originelen. Focusrite doet het met de ISA series, Chandler doet het met de EMI/Abbeyroad apparatuur van jaren geleden, Purple audio maakt de MC77 als Urei cloon en Universal audio….die hebben het clonen zo’n beetje bedacht. De looks zijn vaak EXACT hetzelfde, maar de klank is anders. Wat overigens (nogmaals) niets afdoet aan de kwaliteit, maar re-issues in de audiowereld zijn volgens mij alleen cosmetisch gelijkwaardig aan hun originelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *