Stereo Madness

Ik heb bij opnames beschikking over behoorlijk wat stereomicrofoons. Ik gebruik regelmatig een AEA R88, maar er liggen ook een Neumann SM69, Een Schoeps CMTS 501 en een AKGC34 klaar mocht het nodig zijn. Afgelopen weekend met een bigband opgenomen en daar stond ook een SM69 als stereo hoofdstel. Heel fijn. Binnenkort weer gebruiken in de akoestische opnames die eraan gaan te komen.

Check de AEA R88 hier,

Check de Neumann SM69 hier,

Check de Schoeps CMTS501 hier,

Check de AKG C34 hier…

8 Comments

  1. zijn die mic`s van jou zelf ?
    of tref je deze in de studio`s aan..

  2. Zijn niet van mij, maar horen wel bij mijn studio….dus in al mijn opnames te bewonderen 🙂

  3. Chiel Stapelbroek

    wat is nou het voordeel van zon stereo microfoon? behalve dat ze gematched zijn? Omdat je ook vaak een gematched pair kan kopen van microfoons. En hoe zit het met graden instellingen van een stereo mic?

  4. Dat is per microfoon verschillend. Bij stereomicrofoons is de tijdsfase vaak heel goed, je hebt heel weinig looptijdverschillen (het signaal komt nagenoeg tegelijk aan bij beide capsules, en je kunt dus een heel strak en fase-rein stereobeeld maken. Je hoort ook heel snel goed of de bron (zanger, instrument)
    zich beweegt.

    Bij een gitaar bijvoorbeeld wil je soms een beetje van het klankgat en een beetje van de 12e fret. Met 2 losse microfoons kun je domweg nooit zo’n strakke fase behalen als bij een stereomic. Aan de andere kant, met een stereomic kun je nooit een A-B opstelling maken. Maar let op: als je 2 microfoons als A-B gebruikt is het nep-stereo, eigenlijk meer 2 x mono bij elkaar.

    De AEA mic heeft 2 vaste membramen, je kunt de hoek onderling niet aanpassen. Bij de Neumann, de AKG en de Schoeps kun je dat wel, en er staan ook aanduidingen op de body in stippen of graden zodat je weet hoe het ene kapsel zich fysiek verhoudt tot het andere.

    De voordelen van een matched pair lijkt me duidelijk: nagenoeg dezelfde capsules en daardoor dezelfde karakteristiek, frequentieopname en outputgain.

  5. stel jij gebruikt een AB pan je ze dan ook hard.
    of gebruik je dan al snel een ortf opstelling met zon beugel.

  6. @ Krijn: Hangt er vanaf wat er mee opgenomen wordt. AB vaak niet hard L-R, maar het hangt er ook vanaf hoe breed ze uit elkaar staan/stonden. XY bijna altijd hard L-R. X-Y is door de plaatsing van de mic’s nagenoeg mono, signaal komt zo goed als gelijk aan bij beide. Zet je dat voor een gitaar dan merk je dat het helemaal niet zo superbreed is ook al pan je hard L-R. AB is vaak wat breder, door de plaatsing van de mics: verder uit elkaar dan XY…

  7. weet iemand wat deze micro’s waard zijn ik heb namelijk een akgc34 en een neuman sm 69 te koop mmar kan moeilijk een waarde waardering op internet vinden.

  8. SM69 in goede staat doet ongeveer 2500 euro, afhankelijk van welk type, een AKG C34 ietsje minder. Allebei goede stereomics. Zoek anders op http://www.gearslutz.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *