Summit units

Afgelopen week had ik wat spullen van Summit op proef, aangeleverd door Match AV, die dit merk een boost op de Nederlandse markt gaat geven. Dat mag wel ook, want het heeft me altijd verbaasd dat de Summit-units niet meer in de aandacht stonden in de bladen, advertenties of gewoon bij ons “in de scene”.

Anyway, ik had drie units in de studio, waaronder ook de DCL-200 die ik niet geprobeerd heb; ik ken deze unit zo goed dat ik weet wat ie kan en waar zijn kracht ligt. Ook had ik een FEQ-50, daar schrijf ik later over.

Wat ik wel geprobeerd heb is hun nieuwste creatie, de ECS-410 “Everest”, een channelstrip extraordinaire. Voorzien van een preamp, eq, dynamics en een speciale Drivebus die het geluid wat je erin stuurt voorziet van vervorming, van subtiel tot over de top ranzig, waarbij je kunt kiezen tussen een solidstate- of een buizencircuit.
Geloof me, deze unit is echt “something else”. Sowieso is één van de grote voordelen van deze unit dat het eigenlijk 4 standalone units in één is, want op de achterkant van deze unit kun je alles los patchen, de preamp, eq, comp en drivebus zijn allemaal uitgevoerd met een XLR in- en output. Dus stel je wilt de preamp gebruiken voor een zanger, de eq op de snare, de compressor op de bas en de drivebus op wat dan ook: het kan. Erg handig.

Daarnaast is de unit voorzien van “touchpatch”. Dmv een aantal knoppen aan de rechterkant van de unit geef je aan wat je de Drivebus instuurt, wat eigenlijk de main-output van de Everest is. Selecteer je “no-route” dan route je niets en kun je alle losse units binnen de Everest (pre, eq, comp, drivebus) onafhankelijk van elkaar gebruiken door ze op de achterkant los te patchen via de XLR in- en outputs. Selecteer je een andere optie dan kies je in wat voor volgorde je iets naar de Drivebus stuurt, bijvoorbeeld Pre-EQ-Drivebus: je signaal gaat dan via de preamp naar de eq naar de Drivebus en doet je compressor niet mee. Alle routing is via de touchpatch te regelen en werkt als een tierelier.

Ik zal niet alles los behandelen maar snel naar de bottomline gaan: De unit werkt intuitief en klinkt goed. Ik ken Summit eigenlijk alleen van de te gekke compressors die ze maken (de DCL-200 en de TLA-100, die ik zelf heb), en die klinkt in deze unit ook te gek. Ook de preamp en eq zijn van hoge kwaliteit, maar de echte verrassing zit in deze unit voor mij in de Drivebus. Die klinkt in mijn oren echt te gek, je kan subtiel een mooi randje meegeven aan wat er ook voor signaal doorheen gestuurd wordt. Rockgitaren varen wel bij behoorlijk wat buizenvervorming en kon behoorlijk ver gaan zonder dat het echt duidelijk werd dat er veel geprocessed werd. Vocals idem dito. Slim bedacht. Distortion wordt tegenwoordig zóveel gebruikt in hedendaagse muziek, Summit is er handig op ingesprongen.

Over het uiterlijk verschillen de meningen, en ook bij mij: op de foto’s ziet ie er echt minder mooi uit dan dat ie er in werkelijkheid uitziet. Door alle mogelijkheden zitten er ook vreselijk veel knoppen op, maar het blijft allemaal behoorlijk overzichtelijk (het is de unit onderop op de foto). Ik vond het in elk geval te gek om em een weekje in de studio te hebben. Nadelen van deze unit: hij is mono en hij kost behoorlijk wat geld, maar dat zegt niet dat ie duur is. Je krijgt er namelijk wel heel wat voor.

Check em hier…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *