Techniek vs Creativiteit

Ik las een poosje geleden een artikel over mixen en hoe je hersenhelften daarmee omgaan. Je linker hersenhelft houdt zich bezig met techniek, ratio, berekenen etc. terwijl je rechter hersenhelft zich bezighoudt met creativiteit, intuitie, gevoel, fantasie en emoties. Allemaal dingen dingen die je tijdens mixen tegenkomt. Als ik voor mezelf spreek wil ik tijdens het mixen zo min mogelijk met techniek te maken hebben, omdat je wilt focussen op hoe je iets een gevoel meegeeft, hoe je er voor zorgt dat je de luisteraar’s aandacht te pakken krijgt dmv creatieve beslissingen. Je wilt niet bezig zijn met even een auxtrack aan te maken, je routing te veranderen, een compressor te inserten, wat tracks te benoemen etc, dus doe ik dat soort dingen (sessie op orde maken, compressors, eq’s, fx aansluiten, volgorde van het liedje vastleggen, markers plaatsen etc.etc.) van te voren om me daarna volledig te kunnen richten op het creatieve gedeelte van het mixen, wat toch eigenlijk het belangrijkst is. Ik denk dat het daarom belangrijk is dat je, als je snel moet mixen zoals in een live situatie, op een analoge tafel werkt. Geen dubbele menu’s, geen kanaalfaders die ook matrixmasters kunnen zijn, maar gewoon alles op z’n eigen plaats zodat je intuitief naar een eq, gain of wat dan ook kunt grijpen zonder dat je bang hoeft te zijn dat per ongeluk een monitor harder zet ipv een galm send open draait.

Voor het werken in-the-box kun je dus maar beter goed op de hoogte zijn van hoe je DAW (bij mij dus Protools) werkt. Gelukkig is een fader een fader binnen Protools en zijn er eigenlijk geen dubbele functies op bepaalde buttons en ken ik Protools inside out en dat moét ook wel, want anders ben je bij elke handeling die je nog niet helemaal onder de knie hebt aan het nadenken: “Hoe moet dat ook alweer”, wat je onzeker maakt, je langzamer maakt en het belangrijkst; je afleidt van het creatieve proces.

Lees meer over de werking van je hersenhelften hier en hier…

3 Comments

  1. Maar Sven, is dat juist niet de kracht van een goede technicus? Dat ie de 2 hersenhelften samen kan laten werken. Je maakt een creatieve beslissing, je schakelt snel over naar je andere hersenhelft voor de technische oplossing en je schakelt weer terug naar de creatieve modus.
    En ik denk dat ook routine een belangrijk onderdeel is. Daarmee bedoel ik dat je niet bewust na hoeft te denken over hoe je iets moet doen, maar dat het ‘vanzelf’ gaat.

  2. @Peter: Dat is zéker de kracht van een goede technicus, je geeft zelf het antwoord op je vraag al: Routine is een belangrijk onderdeel. Routine is o.a. geleerd hebben van je fouten, je opgedane kennis in uitdagende situaties aan de dag brengen en je algemene slagvaardigheid als het er toe doet.

    Door die opgebouwde ervaring bereid je jezelf tegenwoordig voorafgaand aan een sessie/gig uitgebreid voor (riders/callsheets etc) zodat je vóórdat je sessie/gig begint totaal beslagen ten ijs komt, je weet immers waar de valkuilen zitten. Daardoor hoef je niet vaak meer te schakelen van linker naar rechterkant tijdens de sessie/gig zelf, en kun je jezelf meer op de inhoud en muzikaliteit (in ons geval) richten ipv techniek. Schakelen van linker naar rechterkant is makkelijk, maar in je rechterkant blijven levert een flow op die je niet krijgt als je veel heen en weer moet schakelen. Je kent zeker het gevoel van de eerste minuut van een show zonder soundcheck: heel intens, veel knoppendraaien, instelling maken etc etc. maar naarmate de tijd verstrijkt kom je in een andere toestand (wanneer je je zaken op orde hebt) terecht waarin je je onbewust begint te focussen op de inhoud, althans, dat herken ik voor mezelf wel. Klinkt allemaal redelijk abstract, maar je zou het stukje in Stavrou’s boek even moeten lezen, heel interessant en het gaat best diep, zeker als je doorleest op de interwebs. Hoe links en rechts werken heeft veel invloed op hoe we zijn en doen. Mooie materie.

    Groeten!
    S

  3. Ik weet precies wat je bedoelt met een show zonder soundcheck. Je begint een standaard mix te maken die acceptabel klinkt en je gaat je daarna pas focussen op de details. Dan begint dus het creatieve deel van het mixen. Een ander soort routine is dat je een mix ook van te voren al voor een gedeelte kan maken. Je weet meestal hoe de gebruikte mics klinken en hoe je ze moet eq’en. Ik maak voordat ik ook maar iets van geluid van het podium hoor al een soort ‘template’ waaruit ik ga werken. Dat scheelt al een hoop tijd tijdens de soundcheck. Ook voor de randapparatuur kan je al een basis instelling maken. Bij live-werk zijn bijvoorbeeld de compressor instellingen vaak hetzelfde. Dat wil dus zeggen de ratio/attack/release parameters, de treshold is weer afhankelijk van de gain.
    Daarom zijn de soundchecks die ik doe vaak heel kort. In mijn beleving zijn lange soundchecks funest voor je creatieve geest.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *