The word is out

Als je hier klikt zie je waar ik de laatste tijd o.a. mee bezig ben geweest: Het opnemen van liedjes van Michael Jackson met Trijntje Oosterhuis en Leonardo Amuedo, bij Trijntje thuis in het tuinhuis. De plaat heet “Never can say goodbye” en komt uit bij Blue note. Op het album staan meerdere ballads zoals het liedje op Youtube, maar ook een paar supergroovende nummers met layers en layers van vocals, dus ga het luisteren. Ik was verrast door het talent wat Trijntje heeft: ze kan als 20 andere zangeressen klinken en daardoor veel contrast in de koortjes leggen.

Trijntje was daar redelijk onzeker over, want je weet wat sommige mensen dan kunnen gaan roepen: “Ze wil geld verdienen aan de dood van MJ”. Maar als je Trijntje een klein beetje kent weet je dat ze megafan was en nog steeds is van al het werk van MJ. Zij is trouwens ook één van de weinigen die kan zeggen dat ze in het voorprogramma van MJ heeft gestaan (1990 met Total Touch, de band van haar en haar broer). Ik moet zeggen: Ik ben de MJ liedjes meer gaan waarderen door alles wat ik voorbij heb horen komen: MJ was geniaal, maar Quincy Jones en zeker Rod Temperton hebben een groot aandeel gehad in al die te gekke tracks.

Hoe dan ook, dit album is uit “lol” voortgekomen: Ergens eind van de zomer was Leonardo Amuedo in Nederland voor een paar concerten met Trijntje en in de tijd dat Leo nog in NL zou blijven hebben ze voor de lol wat liedjes van MJ bij Trijntje in het gastenverblijf (lees: Tuinhuis) opgenomen. Ze heeft zelf een Neumann M149, een Focusrite ISA220, een Digidesign 003 en Protools 8 en Leonardo is handig genoeg, dus het ging als vanzelf.

Toen het allemaal serieuzer begon te worden werd Tijmen (techneut en bovenal vriend) er bijgevraagd om techniek te doen, en omdat die ook niet alle dagen kon heb ik er ook vaak gezeten om op te nemen.

Te gek en misschien ook wel de toekomst, gewoon bij de artiest thuis opnemen. Gezellig, rustgevend en niet de druk van dure studiotijd die je zo efficient mogelijk wil en ook moet benutten. Druk was er trouwens ook totaal niet, het was een initiatief van Trijntje zelf om de plaat op te nemen, de platenmaatschappij zelf wist niet eens dat ze er mee bezig was tot de laatste weken voordat de cd uit moest komen. Lange, gezellige dagen vol met topperformances (ook van Keith John, Candy Dulfer, Edsilia Rombley en Berget Lewis) en veel Nespressotjes. Trouwens, we weten het, maar alles lijkt makkelijker met getalenteerde zangers/zangeressen en musici om je heen.

De video op Youtube is ook in het tuinhuisje opgenomen, kun je mooi zien hoe klein het is. Technisch detail: Trijntje en Leo dragen mijn hoofdtelefoons, en je ziet achterin mijn ISA428 bovenop de 220 staan. Ook zie je een laptop: daar is de hele plaat op opgenomen. Het hoeft allemaal niet zo groot…klein maar fijn. Gewoon met z’n drieen in één ruimte en zorgen dat de koelkast niet te vaak aanslaat, je niet hoest of op het keyboard van de laptop gaat lopen tikken tijdens opname.

8 Comments

  1. Supercool man! Ben benieuwd…

  2. echt top dit.
    ook tof dat ze zulk mooi spul zelf heeft.

  3. Is dit tuinhuisje ook gemaakt als prive studio?
    Wel vet om zo bij de artiest te zitten.

  4. Leuk tuinhuisje dan ! haha
    Wij krijgen binnenkort ook in de studio Digidesign 003 en Protools 8, ben benieuwt!

  5. @ Chiel: Nee, is een gastenverblijf met mini-keuken, CV en WC/Douche. We hebben er een paar absorberende schotten ingereden, de laptop neergezet, mic op statief en dat is het. Ã?en van haar vorige cd’s is ook bij haar thuis opgenomen, toen nog in hartje Amsterdam. Drums op de slaapkamer etc, ook heel leuk.

  6. Cool, mooie manier van opnemen en de cd is te gek!

    Mooie creatieve percussie ook (glazen).

  7. Filmpje staat niet meer online?

  8. Staat onder een ander adres….als je op “in beeld” klikt op rechts in de balk op deze site zie je het filmpje nog staan….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *