Yamaha M7CL

Ik doe steeds meer liveklussen, en kom naast SD8’s, SD7’s, Venues en mijn favoriete analoge tafels ook steeds vaker Yamaha M7CL’s tegen. Het concept van de tafel bevalt me wel, het werkt ook goed maar de klank vind ik matig, tenzij er een goede externe wordclockgenerator “aanhangt”; daar wordt het zeker beter van.

Volgende week geeft Chiel een workshop over deze tafel op de school waar ik les geef. Aangezien ik een Ipad heb met daarop Stagemix, een programma dat remote de M7CL kan bedienen (handig als je bijvoorbeeld monitors doet, of je systeem vanuit de zaal wilt tweaken) leek het Chiel leuk om die Ipad te gebruiken tijdens de workshop. Maar dat valt dus nog niet mee. Het is al heel serieus wat werk om een laptop normaal te laten communiceren met de M7CL. Je zou verwachten van een bedrijf als Yamaha dat het praktisch plug&play zou moeten zijn, maar dat is het helemaal niet. Meerdere programma’s installeren op je MacBook, softwareupgrade’s en firmwareupdates of zelfs downgrades in je M7CL, IP-adressen all over the place….Het is niet handig. Ben benieuwd of we volgende week alsnog de M7CL via de Ipad aan de gang krijgen.

Check de M7CL hier, check de online “selftraining” filmpjes hier…

6 Comments

  1. Je moet v3 draaien. Als je die niet erop heb staan dan duurt het inderdaad even.
    Ip adressen is natuurlijk logisch. Dat is ook zo met de Avid venue.

    En dat duurt altijd ff. Met ip adressen kun je behoorlijk de mist ingaan.

  2. En je moet je iPad opzetten met een static ip.
    Niet dhcp

  3. @Paul: Thanks. Het is met een laptop ook gelukt hoor, maar dat was me wel een gedoe, niet normaal. En veel gedoe met IP-adressen. Uiteraard: netwerk betekent IP. Maar dit ging echt nergens meer over. Ik vind anderhalfuur teveel om even je laptop aan een M7CL te hangen…

  4. ik mix al jaren op dit ding.
    met een externe clock, en als je er digitaal uitgaat klinkt het prima. en je hoeft niet na te denken in welke layer je kanalen verstopt zitten.
    bovendien is het qua bediening het beste wat er ooit gemaakt is, en Yamaha tafels doen het ALTIJD, wel zo fijn tijdens een tour.
    de hele discussie met Digico is voor mij geen discussie, wat een kille, felle klank, bah.

  5. Yep, dat hebben ze zeker goed voor elkaar: je fader is je knanaalfader, of een send, maar dat is het wel. Dát is absoluut het pluspunt van de M7CL, Als je even wilt instappen op een Digico moet je meer nadenken. Ik heb Digico’s ook vast zien lopen ja….

    Qua klank en intuïtie houdt ik nog steeds van analoog. Maar het gaat geen 15 jaar meer duren voordat de “grote” merken analoog niet meer in produktie hebben en alles digitaal is. En waarom ook niet.

  6. Ik moet binnenkort ook 2 shows monitors doen op een m7cl. Ik ben echt blij dat bijna alle digitale tafels offline editors hebben. Daarmee kan je in ieder geval de structuur leren van de tafel. Dat scheelt een hoop gedoe op de showdag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *