Elektrisch gitaar opnemen

Gitaar opnemen

Elektrisch gitaar opnemen, het lijkt lastig, maar het is redelijk makkelijk voor elkaar te krijgen.

Gitaar opnemen

Het opnemen van een gitaar is meer dan even een microfoon plaatsen

Een goed, direct en vol geluid.

Dat is wat je wil, en daar is een trucje voor. Want; waar moet je je microfoon neerzetten? Heel veel technici doen volgens mij maar wat wanneer ze een gitaar opnemen. Beetje met je oor luisteren in de buurt van de speaker, de mic plaatsen en als het niet slecht klinkt is dat het wel. Maar je kan vrij makkelijk, met een beetje nadenkwerk, slecht geluid uitsluiten. Het kost wel wat moeite, maar goed geluid gegarandeerd. Je hebt hier een paar dingen voor nodig.

Een microfoon, degene die je wilt gaan gebruiken om op te nemen
Een roze-ruisgenerator
Een micpreamp oftewel een microfoon voorversterker
Een koptelefoon die goed afsluit waar je de output van de microfoon doorheen kan horen
-Het vertrouwen van de gitarist.

gitaar opnemen

Experimenteer zoveel mogelijk met de plaatsing van je microfoon t.o.v. de speaker

Hoe het werkt:

De uitgang van je ruisgenerator (er zit er één in Pro Tools en elke andere DAW) sluit je aan op de input van je gitaarversterker. LET OP: Zorg dat je alles gemuted hebt staan op de gitaaramp. Daarna zet je de amp voorzichtig open. Daarna laat de ruis redelijk luid uit de speakers komen.

Vervolgens ga je met je hoofdtelefoon op en met de microfoon in je hand langs de speaker(s) van je versterker. Zoals gezegd hoor je op de hoofdtelefoon de uitgang van je microfoon; het liefst door het apparaat of de DAW waar je op opneemt heen. Ik heb deze hoofdtelefoon, die heeft noisecancellation wat je écht helpt bij het focussen op je geluid want je hoort de omgeving nauwelijks. Prijzig, maar één van m’n beste investeringen ooit.

Zoals je weet is roze ruis een “testsignaal waarin alle toonhoogtes voor het gehoor evenredig vertegenwoordigd zijn”. Dat wil dus zeggen dat we alle frequenties even hard horen. Dat wetende, ga je met je microfoon op zoek naar die plaats waar je de meeste frequenties hoort en waar het het volste klinkt. Ga van links naar rechts, van on-axis naar off-axis en van dichtbij naar veraf en vice-versa. Een mooi voorbeeld over hoe het geluid van een speaker kan verschillen zie en hoor je hier.

Hoe dan ook; als je dat punt gevonden hebt, heb je een mooi uitgangspunt voor een goede sound. Ik werk altijd zo en heb er altijd een vet geluid aan overgehouden. Om te kunnen variëren in smaak plaats ik nagenoeg altijd 2 microfoons, zo dicht mogelijk bij elkaar. Meestal een condensator-  of ribbonmic in combinatie met een dynamische microfoon.

Hoe je die ruisgenerator bij de gitaarversterker krijgt, hoe je je microfoonsignaal in je hoofdtelefoon krijgt; dat is aan jou, want ik ken je setup niet.

Een microfoon die bij het geluid past

Dat is makkelijk geschreven, maar dat is ook nog wel een puzzel. Maar die puzzel is zo moeilijk als het aantal microfoons dat je hebt. Heb je 2 mics, dan is het de één of de ander. Maar heb je meerdere microfoons; probeer ze dan allemaal als je daar de tijd voor hebt. Ik ben altijd verrast hoeveel verschil er onderling is. Voor elektrisch gitaar is er overigens wel een uitgangspunt en dat is een Shure SM57. Dynamisch, niet duur, kan tegen een stootje en klinkt prima. Maar…het kan altijd beter of anders.

Ruimte is belangrijk: no room, no boom

Een gitarist hoort meestal zijn geluid anders dan dat het door de speakers komt. De meeste gitaristen luisteren nooit met hun oren bij de speakers, maar staan meestal minstens een halve meter boven hun versterker. Daarom is het handig bij opname van gitaarversterkers om een microfoon te plaatsen die het geluid van de ruimte oppikt, omdat dat vaak veel beter het geluid “vertaald” wat de gitarist zelf hoort. Door een mix te maken van het directe geluid en het ruimtelijke geluid kom je vaak bij wat je wilt horen. Als je een gitarist hebt die wel op speakerhoogte zijn gitaargeluid bepaald is het meestal feest: Dan krijg je vaak een te gek geluid binnen zonder dat je er heel veel aan hoeft te doen.

Een gitarist met een goed geluid

Ga je een gitaar opnemen, dan heb je een goede gitarist nodig. Ik heb vroeger zoveel gitaristen opgenomen die hun geluid niet voor elkaar hadden, vreselijk. Dan is het heel hard werken en nog steeds heb je nauwelijks resultaat. Vergeet niet dat dát het belangrijkste is qua geluid; een gitarist die goed speelt en z’n geluid goed voor elkaar heeft.

Gitaarelektronica is ongebalanceerd…

Een gitaar is altijd ongebalanceerd, de ingang van een gitaarversterker ook en daar ligt vaak een probleem. Ook zijn de voedingen van effectpedalen a-symmetrisch wat ook een bron van ellende kán zijn in de vrom van brom, piep en ruis. Een floor- of pedalboard is te gek, maar dan moet het wel goed en storingsvrij werken. Uiteraard is het goed stemmen van een gitaar noodzakelijk, zelf ben ik nog geen beter stemapparaat tegengekomen dan die op m’n smartphone: Cleartune.

Meer over wat ik doe en heb gedaan lees je hier…

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.