Drums / opnames

Een van de leukste dingen om op te nemen, met name omdat het een uitdaging is om lekker te laten klinken, is slagwerk. Een drumkit bestaat uit meerdere ketels, bekkens en meer toeters en bellen, en dus heb je gegarandeerd met overspraak en (tijds)fase verschillen te maken.

Gisteren was weer een dagje lol maken met de heren van Terry Bogus. Ze kwamen opnames doen voor een aantal nieuw uit te brengen songs, en aangezien ik het zelf produceer heb ik daarbij alle tijd genomen om een vette drumsound te maken. Vaak is de klant al blij als de hele set binnenkomt, en is het, na een paar kleine aanpassingen, direct opnemen geblazen. Nu niet dus, ik had de drummer vrijdagavond al bestelt om de kit op te komen bouwen, en een linecheck te doen na het opstellen van alle micro’s, zodat we zaterdag fris naar een goeie sound konden gaan zoeken.

Eerlijk gezegd ging alles voorspoediger dan verwacht en hadden we al redelijk snel een goeie sound te pakken, maar dat is vaak het geval als zowel slagwerker als drumkit in orde zijn. Heerlijk om zo op zoek te zijn naar goed geluid, en het ook te vinden.

De priklijst was als volgt.

Kick: B52 & DPA 4006
Snare: SM57, U47 (-10) en een SM57 op de onderkant
Hihat: CK1
Tom 1, Tom 2, Floor 1 en Floor 2 Allmaal een C414 (-10)
Onderkant Floortoms beide een U87
OH L&R MK21, en in het midden, pal boven de snare een MKH416
Roommics waren DPA4006
Extra PZM’s waren ook DPA’s waar ik het typenummer van ben vergeten…

Alles ging via een TOFT ATB mixer (met dank aan Livemusic Arnhem voor het gebruik) rechtstreeks de Lynx Converters in. Die Toft tafel is inderdaad zo goed als ze zeggen. Goeie preamps, en vooral goeie bruikbare eq met goede frequentiebanden, erg bruikbaar, en bij opname ook intensief gebruikt. De rest van de band (die louter guide tracks hebben ingespeeld) ging via Millennia preamps.

Check de drumkit met mics hierâ?¦

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *