Nog even…

Nog even een toevoeging over dB’s, normalizen etc: elke bit kan qua rekenkracht 6dBfs aan dynamiek kan maken. bij 16 bit zou je dus een dynamiek van (16 x 6 = ) 96dBfs kunnen behalen en bij 24 bit zou je (24 x 6 =) een dynamiek 144 dBfs kunnen behalen. Bij -0.0 dBfs zou je dan op 16 of 24 bit moeten zitten, want meer dynamiek kun je binnen je signaal niet maken zonder dat je aan het eind van je numerieke (nullen en enen) berekeningen binnen de 24bit bent.

Als elke bit voor 6dB staat, zou het dan zo zijn dat als je op -12 dBfs piekt, je pieken op 14 of 22 bit liggen (afhankelijk of je bij 16 bit of 24 opneemt)? Dat betekent dat je bij 24bit 48dBfs moet zakken om aan een 16 bit resolutie te komen….. Ja, dat is zo (in “The perils of the digits”)……. Dus bij -48 dBfs pieken betekent op 16 bit pieken. Dus als je 24 kunt gebruiken zou ik dat zeker doen.

Dus die -18 dBfs, en dus die 0VU en die +4dBu waar ik het over had zijn dus theoretisch 21 bits sterk als je Protools-sessie een 24-bits sessie is.

Op deze pagina vind je meer Protools tips

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *