Protools 9, deel 2

Ik was vanmiddag aan het mixen toen ik een mailtje kreeg met de mededeling dat Protools 9 uit is gekomen. Uit enthousiasme maar even snel op de site gezet, want het is toch wel groot nieuws. Avid heeft gedaan wat Digidesign nooit deed: De software echt “open” maken voor andere “third party” hardware. En je kunt nu dus zonder hardware mixen in Protools. Sommigen van ons hebben de crack al es bekeken van XVX, zoiets dus, maar dan waarschijnlijk véél beter, want die XVX crack is echt slecht.

Protools 9 gaat €606,95 kosten en dat is, zeker als je het vergelijkt met HD weinig geld. Stel je hebt al een DIGI003 interface, dan kan je voor die 606 euro upgraden naar een softwarepakket wat bijna gelijkwaardig is aan Protools HD. Heb je geen interface, dan moet je die er bijkopen, maar dan nog is het wel heel fijn dat je nu voor een slordige 100 euro meer dan Logic nu lekker kan “Protoolsen”. Avid heeft geluisterd naar alle LE gebruikers die nu ook wel es met het echte werk aan de gang wilden dus je hebt nu Delay Compensation, Beat detective, MP3 export en een hele hoop van de HD tools in Protools 9. Nieuw is ook dat er geen “light” versie komt, maar wel een “complete production kit” die je echt alle functies van HD geeft zoals surround mixing, VCA groepen, meer kanalen/voices, pitchmogelijkheden etc….dus helemaal zoals HD is het weer net niet, maar het gat wat er tussen LE en HD was is wel verkleind.

Toch, zoals Marcel in de vorige post al aangeeft in een comment, werd het wel tijd dat Avid dit nou eindelijk es deed. Net als Marcel heb ik zelf ook altijd moeite gehad met de hardwaredictatuur van Digidesign (je had voorheen altijd Digidesign hardware nodig om Protools te kunnen draaien) en de prijzen rijzen nog altijd de pan uit. Als je kijkt naar Cubase, Nuendo, Digital Performer en noem de rest maar op: die zijn al jaren echt Native, hebben alle denkbare opties en zijn waarschijnlijk net zo goed. En toch, ik ben “opgegroeid” met Protools vanuit de tijd dat het nog Soundtools was, ik ken de meeste shortcuts, de hele workflow, het bevalt me. Komt ook omdat Protools één van de eerste was die ermee begonnen, en dat Cubase etc daarna gingen volgen. Protools kwam als eerste met eigen hardware en stabiele systemen voor veel tracks bij opname en mix en werd dus ook als eerste geaccepteerd in de professionele wereld. Maar iedereen die met Cubase of iets anders is begonnen en daar snel en goed mee is vind dat het beste, en terecht. Als ik snel zou zijn met Cubase zou ik daar mee werken en mezelf een hoop geld hebben bespaard door de jaren heen.

Op alle fora, Gearslutz voorop hoor je altijd iedereen schelden en vloeken dat Protools zo duur is en dat het echt niet kan, voornamelijk alleen maar negatief geneuzel over Protools. Dat betekent dat ze het heel goed doen, want iedereen wil het hebben, maar het kost teveel geld. Waarom kopen ze niet gewoon Nuendo dan als dat net zo goed is? Ik heb dat nooit begrepen. Ik kan me de strategie van Avid/Digidesign wel voorstellen eigenlijk, zeker uit zakelijk oogpunt. Ze hebben zolang mogelijk gewacht met het Native maken van Protools omdat ze dat domweg minder geld op zal leveren. Nu hebben ze het wél gedaan, maar op een goed moment. De concurrentie begint in te lopen wat mogelijkheden betreft vanwege de steeds snellere computers. Door Protools nu Native te maken gaan ze nu waarschijnlijk ook in het “budgetsegment” het grootste marktaandeel pakken en aangezien Steinberg (dacht ik) zelf geen sterke hardware maakt zou dat daar wel es hard aan kunnen komen….en compenseert Avid weer voor de gedaalde hardware verkoop, want veel mensen zullen nu toch ook andere hardware dan die van Avid gaan kopen.

Vraag is nu: Hoeveel kan je computer aan? Ik heb nu een MacPro 2.8 gHz 8 core met 10 GB Ram. Wanneer gaat de MacPro hikken, bij hoeveel sporen en bij hoeveel plugins? Blijft ie vloeiend lopen bij 48 tracks in 96kHz/24 bit? En daar komt HD weer om de hoek kijken: dat garandeert je 192 sporen playback, low latency en alle voordelen die een TDM met zich meebrengt. Qua hardware wordt het ook gissen….Ik heb 32 kanalen die uit mijn Lynx Aurora converters de MacPro in moeten. Er zijn Firewire en nu ook USB I/O kaarten voor de Aurora te krijgen, maar ik vraag me af hoeveel delay dat gaat geven, of het allemaal zo makkelijk zal gaan als het nu gaat met mijn HD set waar ik met gemak en gegarandeerd 96 sporen in één keer naar binnen kan werken. Maar op alle vragen zal snel een antwoord komen: de tijd zal het leren.

Voor een overzicht van het hoe en wat rond Protools 9 kijk je hier…

Op deze pagina vind je meer Protools tips

13 Comments

  1. Dat word straks goedkoop digidesign aanschaffen via marktplaats 🙂

  2. Er zal zeker een levendige handel in Digidesign hardware komen en de prijzen zullen droppen!

  3. Ben het helemaal met je eens dat het uit zakelijk oogpunt absolute powermoves zijn die Protools heeft gemaakt door de jaren heen. Ik zelf werk met Logic dus voor mij maakt het niet uit maar Protools is een super programma en het is goed dat het nu beschikbaar wordt voor velen!

  4. Lijkt me erg handig. Als je een goede macbook pro hebt kan je nu gewoon met 3 interfacejes een simpele 24 kanaals live opname maken:)
    Of als dat als nog problemen geeft opnemen met reaper en dan lekker in protools afmixen.

  5. Oja Sven, ik ben 5 december jarig! haha

  6. Dan zit ik in de zak onderweg naar Spanje!

  7. Heren, even een stukje geschiedenis!
    Erg fijn dat Protools nu te gebruiken is zonder gelocked te zijn aan eigen hardware, maar m.i. wel minimaal 10 jaar te laat!!!
    Ik ben in 1990 begonnen met Digidesign hardware en software, en wel het programma Soundesigner met als hardware een AudioMedia II kaart en later een ProMaster 20, een 2 kanaals 16 en 20 bits interface. Multitracken was er toen nog niet, maar werd mogelijk via het programma DECK ! De heren die het programma DECK toendertijd schreven (Mats Myberg e.a.) waren hun tijd ver vooruit en hebben ook de 1e software interface voor ProTools (toendertijd Soundtools geheten) geschreven. Wat ik op Digidesign tegen heb gekregen, is het feit dat ze niet eerlijk waren wat betreft hun verkoop en update policy. Ze verkochten je rustig een oude versie met oude hardware, terwijl ze wisten dat er binnen 2 of 3 weken een nieuw produkt uitkwam. Dat heeft bij mij in ieder geval veel kwaad bloed gezet! Over de kwaliteit van hun produkten viel toen ook wel e.e.a. te vertellen, maar daar wil ik hier niet op ingaan. Al met al: ik ben overgestapt op Nuendo en werk nog steeds naar tevredenheid met een stokoude versie, die 9 jaar geleden al MP3 ‘s kon schrijven, volledige Delay compensation had en toen al de mogelijkheid had om met convolutiegalm te werken.
    Er zijn (en waren toen ook al) 2 filosofieen qua software programmatuur op een computer: 1. of je werkt met dedicated hardware, maar bent overgeleverd aan de fabrikant en dit is meestal een dure oplossing. (Protools) Of 2. Het is een gegeven dat computers elke 2 jaar een stuk sneller worden. Gebruik de complete kracht van je computer en koop meer Ram, een snellere processor etc. (Nuendo-Cubase en vele anderen) Ik heb de tweede weg gekozen en heb er tot nu toe nog geen moment spijt van gehad!
    My 2 cents.

  8. Hoi Roel,

    Helemaal gelijk, kan er niets van zeggen. Ik draai bij mij nu nog in Protools 8, en blijf dat denk ik ook nog wel even doen. Ik zie het nut van updaten nog niet in. Ik heb wel net een nieuwe MacPro 8 core gekocht, dat zal wel helpen, maar de set + plugins draaien supergoed, dus waarom zou ik. Toch lonkt het altijd om nieuwe dingen te kopen, ondanks dat de set die je hebt al goed werkt. Ik investeer liever in hardware, die kun je niet kraken en behoudt z’n waarde, dan in software.

    Protools is inderdaad veel te laat met updaten naar een native versie voor de consument, maar je zal zien dat het een hit gaat worden, en terecht. Ze doen het op het goede moment, want als ze zelf kaarten moeten gaan maken die dezelfde kracht hebben als de Apples van tegenwoordig kunnen ze de boel waarschijnlijk wel opdoeken….

  9. Ik vind het gewoon vet. Je zou nu op alle macs die er bestaan in de wereld tegelijk, sync, protools kunnen draaien. Reken maar eens uit hoeveel kanalen dat zijn.

  10. Chiel Stapelbroek

    Misschien ook wel goed nieuws voor mij; Heb net mijn mobiele opname set (32I/O) klaar. ik zal je binnekort eens wat foto’s ervan mailen, Sven;)
    Alhoewel ik zelf nog erg tevreden ben met Ableton. Maar om te gaan opnemen heb het ook Studio One van Presonus in gedachte.. en nu dus ook pro tools. Alleen wat ik niet helemaal weet; Hoe zit het dan met de delay compensation? Werkt dat alleen intern in het programma; dus zodra die vetraging krijgt door veel processing op een bepaald kanaal door bijv. zware galm plugins, of is dat ook wanneer je hardware matig op een kanaal veel vetraging krijgt. Door ook bijv. een digitale galm (die in theorie dus wat meer vertraging zou hebben dan een analoog galmpje)

    En zullen de programma’s onderling van elkaar verschillen qua geluids kwaliteit? Dat de ene een betere engine heeft en dus inprincipe de signalen beter processed?

    In iedergeval goed nieuws voor de mensen die toch graag met Pro Tools willen werken maar geen hardwaren hebben of willen. Alleen dan weer jammer dat het geen HD features heeft. Moet natuurlijk ook weer niet te mooi worden! Anders gaat alsnog de hardware verkoop achteruit!?

  11. @ Arjen: Ik kwam aan 14 sporen wereldwijd…Jij, ik en nog wat gasten.

    @ Chiel: Delaycompensation op software- én hardware-inserts. Dat zou dus qua processingkwaliteit niet uit moeten maken.
    Inderdaad, voor jouw setup klinkt het goed, maar ik blijf nog even gereserveerd totdat ik het zelf gezien, gehoord en getest heb. Ben vooral benieuwd naar de delay die je krijgt als je hoofdtelefoonmixen maakt voor de muzikanten die aan het opnemen zijn.

  12. ik ga toch maar pyramixen……..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *